Δευτέρα 21 Απριλίου 2014

Προσκύνημα στο Άγιο Όρος Κάθε στιγμή ο θεός δείχνει το παρόν του 21 Απριλίου 2014


Προσκύνημα στο Άγιο Όρος Κάθε στιγμή ο θεός δείχνει το παρόν του 21 Απριλίου  2014


Γιώργος Γραικός


Προσκύνημα
στο Άγιο Όρος
Κάθε στιγμή ο θεός δείχνει το παρόν του

Πειραιάς 2002
Bookstars.gr

Βιβλιαράκι καρφίτσας σελ 20






Κάθε στιγμή ο θεός δείχνει το παρόν του



Μετά από μια ολονύκτια διαδρομή με πούλμαν δέκα πέντε θέσεων, μέσω Καμένων Βούρλων, Θεσσαλονίκης, φθάσαμε με την Παρέα στην Ιερισσό, το Σάββατο το πρωί στις έξη η ώρα. Μετά από αναμονή τριών και πλέον ωρών, και αφού μας παραδόθηκαν τα «Διαμονητήρια» πήραμε το μικρό φέρυ για να προσεγγίσουμε την προβλήτα της Μονής του Εσφιγμένου. Ευτυχώς που υπάρχει η θάλασσα. Μαγικός δρόμος μετάγγισης της ανθρώπινης και Θεϊκής Σοφίας.

Τα Διαμονητήρια είναι δύο ειδών, αυτό που σου επιτρέπει να επισκεφθεί όλα τα Μοναστήρια και το Ειδικό αυτό που περιορίζεται σε ένα και μόνο μοναστήρι. Στο μικρό φέρυ προς τις Μονές γίνεται ο έλεγχος των ταυτοτήτων και τον Διαμονητήριων για φύλαξη του άβατου.

Το μαγιό και στη θάλασσα. Απαγορεύεται η κολύμβηση

Στη Μονή Εσφιγμένου μας φιλοξένησαν δύο βραδιές. Μετά διασχίσαμε το πόδι της χερσονήσου από βορά προς νότο, από τη βόριο στην νότιο παραλία. Από τη Μονή Εσφιγμένου στην Σκήτη του Γερμανού.

Η Ομάδα ανέβηκε σε συρόμενη μικρή νταλίκα που την έσερνε τρακτέρ. Οδηγός μας ένα Μοναχός. Η διαδρομή ήταν απόλαυση πρωτόγνωρης εμπειρίας. Χωματόδρομος σε χαράδρες και βουνά με πλούσια βλάστηση. Η πλατφόρμα με δύο πάγκους κατά μήκος της, με σίδερα τέντας για να κρατάς μη πέσεις. Κούνημα από τα αριστερά, χαράδρα από τα δεξιά, ίσωμα πουθενά. Δάσος από τα δεξιά, εκπληκτική θέα θάλασσας από τα αριστερά και μπρος. Αυτή η διαδρομή σου θυμίζει έντονα στρατιωτική ερευνητική αποστολή με τζιπ σε εχθρικό έδαφος. Ανηφόρες, κατηφόρες και στενές διαβάσεις με κίνδυνο ανατροπής του τρακτέρ και της πλατφόρμας.

Θαύμα θεού η παραλία και η μοναξιά της Σκήτης. Μια βοκαμβίλια είχε αναρριχηθεί μέχρι το μπαλκόνι του κτίσματος. Γεμάτη από κόκκινα λουλούδια. Γεμάτη όμως και από σμήνη πεταλούδων. Μια θεϊκή δημιουργία στην Αθωνική Πολιτεία.

Μια άλλη διαδρομή που κάναμε ήταν αυτή από τη Δάφνη, λιμάνι κεντρικό που πιάνουν τα φέρι, μέχρι τις Καρυές, με λεωφορείο της δεκαετίας του πενήντα. Σκόνη και πράσινο συνέθεταν το πεδίο της διαδρομής. Χωματόδρομος και λίγο αρχινημένο καλντερίμι.

Το οδικό δίκτυο σε πρωτόγνωρη κατάσταση, θυμίζει την απάρνηση του πολιτισμού, για τη σωτηρία της ψυχής των κατοικούντων και των επισκεπτών.

Οι θαλάσσιες διαδρομές είναι πιο συστηματικές και πιο πυκνές από μικρά ή μεγάλα οχηματαγωγά πλοία. Με τη σειρά λοιπόν διανύσαμε:
τη θάλασσα που ενώνει τη Ιερισσό με τη Μονή Εσφιγμένου,
τη θάλασσα από την Μονή Εσφιγμενου στην Μονή Βατοπεδίου,
τη θάλασσα από τη Σκήτη του Γερμανού στην Μονή Δοχειαρίου
τη θάλασσα από τη Μονή Δοχειαρίου στην Ουρανούπολη.

Προορισμός ο έξω κόσμος.

Όταν πήραμε το φέρι από την Μονή Δοχειαρίου για την Ουρανούπολη ήταν μεσημέρι. Κόντρα ο ήλιος. Η εκδρομή και το προσκύνημα τελείωσαν. Διαφορά είδαμε; ομολογώ ναι, ναι. Περνώντας την πινακίδα των συνόρων αρχίσαμε να κατανοούμε ότι η Αθωνική Πολιτεία αποπνέει Χριστιανισμό, έτσι όπως δεν τον γνωρίσαμε ποτέ. Πλεύρισε το φέρυ και ζωντάνεψε ακόμα μια φορά μπροστά μας η διαφορά. Αλαφρώσαμε από το σφίξιμο της …. καρδιάς μας, των ενοχών μας.

Εντύπωση μας έκανε η γνώση των προσκυνητών για τα Μοναστήρια, τις διαδρομές, θαλάσσιες και στεριανές,, τις μετακινήσεις, τα λεγόμενα Ξενοδοχεία στις Καρυές. Όλοι είχαν κάτι να πουν, να αφήσουν να εμφανιστεί ο θαυμασμός τους.



Ξύλινη επιγραφή οδηγός. Καλλιτεχνικές επιγραφές σε βυζαντινό ρυθμό που οδηγούν τον προσκυνητή στην αίθουσα υποδοχής του Μοναστηριού. Ένας μοναχός επικεφαλής υποδέχεται τον προσκυνητή.

Πάμε στο Αρχονταρίκι να μας δώσουν καφεδάκι;

Το Αρχονταρίκι είναι ένας χώρος όπου ο Μοναχός κερνά τον επισκέπτη, νεράκι κρύο ή τσίπουρο ή καφέ και συμπλήρωμα λουκουμάκι.

Προθήκες γύρω γύρω με τα γιορταστικά ενθυμήματα. Τα κομποσκοίνια, τα μοσχολίβανα, βιβλία γύρω από το Aγιο Όρος, τη ζωή σε αυτό και την ιστορία του.

Εκεί συναντάς κυρίως τους δόκιμους μοναχούς και κουβεντιάζεις μαζί τους. Βλέπεις τον δρόμο που θέλουν να πάρουν. Βλέπεις την καθοδήγηση. Βλέπει την λατρεία να παίρνει μορφή.


Τράπεζα


Η τράπεζα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Ακόμα και το φαγητό των Μοναχών (συντρώγουν και οι προσκυνητές), αποτελεί αντικείμενο ιδιαίτερης προσοχής. Η τροφή θεωρείται μεγάλο θεϊκό αγαθό αλλά και πρόκληση. Έτσι παίρνει μία δεσπόζουσα θέση στον Μοναχισμό. Η όποια μικρή ή μεγάλη απόλαυση της τροφής επενδύεται με θρησκευτικά κείμενα.

Μπροστά ο ηγέτης του Μοναστηριού μπαίνει στην Τράπεζα «επί τω λαϊκότερω» εστιατόριο. Ακολουθούν τα ράσα και οι λαϊκοί. Ένας από τους Μοναχούς καταλαμβάνει μια θέση στο κέντρο της αίθουσας και σε υψηλό επίπεδο για να φαίνεται και να ακούγεται, από τους άλλους γύρω του.

Τι ώρα έχουμε Τράπεζα;

Ξεκινά η συνηθισμένη θρησκευτική ευχή για το φαγητό και στον άμβωνα./ αναγνωστήριο του εστιατορίου αναγιγνώσκονται πατερικά κείμενα…..

Τρώγουν όλοι καλόγεροι και λαϊκοί. Η φωνή από το αναγνωστήριο ακούγεται καθαρή. Πολλές φορές κομπιάζει, κάνει λάθη, σημείο ότι γίνεται πρώτη ανάγνωση χωρίς προετοιμασία.

Το σιτηρέσιο ήταν:
Ψάρι βραστό με σούπα
Ψάρι τηγανιτό με ντομάτα σαλάτα
Φασόλια γίγαντες
Αυγά
Κολοκύθια με πατάτες μπλούμ
Κρασί μακεδονικό
Αγγούρι

Κάποια στιγμή ακούγεται το πρώτο κροτάλισμα, δεύτερο κροτάλισμα και όρθιοι σε στάση ευλαβικής προσοχής, ξεκινούν οι ευχαριστίες προς το θεό.

Τι άραγε να έχει σήμερα η τράπεζα;

Κοφίνια άδεια γεμίζουν με ψωμιά.
Κινήσεις ταχύτητας κάποιων καλόγερων.
Ο ηγέτης αναπληρωτής του μοναστηριού δοκιμάζει το ψίχουλο /αντίδωρο.
Δοκιμάζουν όλοι με στη σειρά: Μοναχοί και προσκυνητές.
Το θυμιατό περνά με τη σειρά του.
Το κροτάλισμα συνεχίζει να ακούγεται.

Κίνηση, φασαρία, έκπληξη, πειθαρχία, ευλάβεια, όλα μαζί παρασύρουν τα πλήθη των προσκυνητών που συμμορφώνονται και προσκολλώνται στους μοναχούς. Μάζα μία. Υψώνουν τη φωνή προς τον Θεό.

Κάθε στιγμή ο θεός δείχνει το παρόν του

Η αβάστακτη αφαίρεση του εγώ του ανθρώπου για την ευλογία του μοναδικού Θεού. Κάποιοι από την Ομάδα δεν μπόρεσαν να το αντέξουν, επιδίωκαν να το παρακάμπτουν μένοντας νηστικοί.

Οι κοιτώνες /κελιά


Όταν μιλάμε για κελιά βάζουμε στο μυαλό μας μικρούς, υγρούς, κακοφτιαγμένος χώρους όπου αποθέτουν το σώμα τους οι μοναχοί και οι περιστασιακοί προσκυνητές.

Εμείς είδαμε άλλα πράγματα ….. Ευρύχωρους χώρους, ευπρεπισμένους, αεριζόμενους και σόμπες ξύλινες. Δεν είδαμε ηλεκτρικό. Σε μια Μονή είδαμε και σύγχρονο καλοριφέρ.

Χωρίς διάθεση κριτικής, τα κελιά έχουν κρατηθεί σε επίπεδο που δεν προκαλούν. Σεμνά με μικρές ανέσεις για την καθημερινότητα. Αυτό που θέλω να επισημάνω είναι ότι το κελί/ κοιτώνας των προσκυνητών, μετουσιώνεται σε μια πόρτα διαφυγής προς τον έξω κόσμο, στην καθημερινή ζωή του λαϊκού, μέσα στην όλη θρησκευτική ατμόσφαιρα που κυριαρχεί.

Μπάνιο έχουν τα κελιά;

Πλένεις δόντια, αλλάζεις ρούχα και εσώρουχα, πλένεσαι, φροντίζεις τον εαυτό σου, επικοινωνώντας με τη ζωή του κόσμου που βρίσκεται έξω από το Άγιο ¨Όρος της Ορθοδοξίας.

Έγινε παρατήρηση από την Ομάδα. Ότι καλύτερα θα ήταν η παραμονή σε ένα «ξενοδοχείο» με καλές υπηρεσίες και ύστερα πάλι η επίσκεψη σε μια Μονή. Αυτό σε συνεχή εναλλακτική διαδικασία. Βέβαια τι να πεις στην Παρέα; ότι εδώ έχουμε ασκητισμό, επαφή με το θείο και όχι σωματικές απολαύσεις;  ……… όχι, φτάνει, σταματώ ……….  γιατί ξεκινώ και εγώ τη «διδασκαλία»


Ενδείξεις και αποδείξεις της Θρησκευτικής Ορθοδοξίας


Παρομοιώσεις. Αν πάρετε από τον στρατό την αυτοθυσία και το καθήκον. Αν πάρετε από την κατασκήνωση τον περίβολο της φυσικής ζωής. Αν πάρετε από τη φυλακή τον βασανισμό του σώματος και τον απομονωτισμό. Αν πάρετε από το Σχολείο τη μεθοδολογία εκπαίδευσης. Αν πάρετε τέλος από την οικογένεια την αγάπη, τότε φτιάχνετε ένα Μοναστήρι, μια Μονή.

Μοναστήρι ζωής. Το μοναστήρι είναι μια ανθρώπινη κοινότητα αυτάρκης στη διαβίωσή της. Υπερηφανεύονται οι μοναχοί για το χρόνο παραμονής τους σε αυτό. Μοναχός είχε να βγει στον έξω κόσμο 38 ολόκληρα χρόνια. Είμαστε τυχεροί τον γνωρίσαμε.

Πορνεία. Συζήτηση μεταξύ μοναχού και προσκυνητών.
-          ο αυνανισμός, η πορνεία προ του γάμου και η πορνεία μετά τον γάμο είναι αμαρτία. Πρέπει να εξομολογηθείς, να μετανοήσεις για να πας κοντά στον Θεό, στον Παράδεισο.
-          Μα ……..  για τον αυνανισμό και μόνο, ο θεός μας έπλασε έτσι που…
-          Ο αυνανισμός, η πορνεία προ και μετά τον γάμο…..
-          Ξέρετε σας μιλά η πείρα της ηλικίας πάνω από 60 και είμαι και λαϊκός. Δεν υπάρχει νέος σε αυτή την εφηβική περίοδο ζωής που να μην ……
-          Ο αυνανισμός, η πορνεία προ και μετά τον γάμο ………..

Αναρωτιέμαι μήπως η θρησκεία «κατασκευάζει» αμαρτωλούς για να έχει την «χαρά» να πλάθει πιστούς και ύστερα υποψήφιους για τον παράδεισο.

Χελιδόνια. Είμαστε στις Καρυές (Καρυαί), Διοικητική Πρωτεύουσα του Άγιου ¨Όρους. Πολλά χελιδόνια πετούσαν γύρω μας. Μας εντυπωσίασαν. Παντού φωλιές. Η κουβέντα στην Παρέα για το θέμα της γυναίκας και το άβατο του Αγίου Όρους. Η ατάκα έπεσε δυνατή: “άραγε μόνο αρσενικά χελιδόνια επιτρέπεται να πετούν στο Άγιο Όρος;»

Λεξιλόγιο Σιγά σιγά αλλά σταθερά στην Ομάδα των προσκυνητών περνούσαν οι θρησκευτικοί χαιρετισμοί και η ορολογία συνεννόησης:

Την ευλογία σου πάτερ
Γέροντα
Πάτερ Ιωάννη
Ηγούμενε
Ευλογία
Αγίασμα

Κάρα του Άγιου ……., των αγίων ………
Άγιε Πατέρα
Ολονυκτία
Εσπερινός
Λειτουργία
Εκκλησία
Τάλαντο


Θρησκευτικός διάλογος με μοναχό. Η Παρέα σιγά σιγά ζητά να μάθει και άλλες αλήθειες του θεού. Αλήθειες που δεν μπορεί να κουβεντιάζει στην έξω ζωή, τη ζωή του πολίτη. Η Μονή Εσφιγμένου έχει πέσει σε δυσμένεια έναντι των άλλων Μονών του Αγίου Όρους. Διακηρύσσει τη Ορθοδοξία, την ορθοδοξία του παλαιού Ημερολογίου.
-    η ορθόδοξη εκκλησία ξέφυγε από τους ιερούς κανόνες
-          γιατί ξέφυγε Πάτερ
-          συνεργάζεται ο Βαρθολομαίος ο ………….. (μια βρισιά) και ο Χριστόδουλος ο ……….. (άλλη βρισιά) με τον Πάπα. Παραδόθηκε στον Καθολικισμό. Φιλοξένησε ο Χριστόδουλος τον Πάπα στο βήμα του Απόστολου Παύλου, στην Πνύκα. Μέγα λάθος
-          τι κάνει η εξουσία
-          είναι θέμα της ερμηνείας των ιερών κανόνων
-          (Φωνή προσκυνητή) Να ξέρετε ότι εμείς δεν είμαστε με τον Πάπα. Εσείς μόνο λετε ότι είμαστε με τον Πάπα ……. Να μην τρελαθούμε κιόλας.
-          υπάρχει κανένας από εσάς να έχει σπουδάσει μια επιστήμη; πολιτικός μηχανικός, χημικός κάτι;
-          Εγώ (πετάγεται ένας προσκυνητής)
-          Μπορώ εγώ σαν Μοναχός να επέμβω στην δουλειά σου, αφού δεν είμαι ειδικός;
-          Όχι φυσικά
-          Άρα εμείς οι Μοναχοί που έχουμε αφιερώσει τη ζωή μας στον Θεό και στην Χριστιανική Θρησκεία έχουμε, τη σωστή άποψη. Γίνεται πρώτα χριστιανοί και ύστερα το συζητάμε ……. 
-          Θέλετε κάποια μορφή συνεννόησης με τον Π………
-          Όχι μην λες το όνομα είναι …….. (ακολουθεί βρισιά)
-          Να βάλουμε αλλιώς το ερώτημα
-          Ποιο μπορεί να είναι το σημείο κοινής αποδοχής;
-          Οι ιεροί κανόνες της έβδομης Ιεράς Συνόδου.


Θρησκευτικό διάλογο με δόκιμο Μοναχό
-          εγώ σαν κοσμικός που ζω τη κοινωνική ζωή έχω ένα σκοπό. Να μεγαλώσω χωρίς να κάνω κακό στον πλησίον μου. Να παντρευτώ, να κάνω παιδιά, να τα μεγαλώσω. Να έλθει το πλήρωμα του χρόνου για το μεγάλο ταξίδι. Σε εσάς ποιος είναι ο σκοπός σας;
-          να γίνω άγιος.

Προσκύνημα Ορθόδοξης Πίστης


Το άβατο του Αγίου Όρους. Άγιο Όρος και μοναξιά, Άγιο Όρος και μοναχισμός, Άγιο Όρος και ορθοδοξία, Άγιο Όρος και απομόνωση, Άγιο Όρος και άβατο.

Η μεγάλη επιθυμία του ανδρικού πληθυσμού και η κρυφή επιθυμία του θηλυκού πληθυσμού, θέλει να επισκεφθεί το Άγιο Όρος, πρώτα σαν τουριστικό φαινόμενο και ύστερα για τις θρησκευτικές του ανησυχίες. Σάββατο 22 Ιουνίου 2002 σημαντική ημέρα που έγινε η επιθυμία πραγματικότητα. Πάτησε η Ομάδα το πόδι της (τα πόδια όλων) στη Μονή του Εσφιγμένου.

Ως δια μαγείας το απόγευμα της ίδιας ημέρας στη Μονή του Εσφιγμένου, προσκυνητής δίπλα μας ακούγεται να λεει: “επί τέλους και ένας τόπος χωρίς γυναίκες”. Η επαλήθευση του άβατου;

Αίσθημα μοναχισμού. Δύο 24ωρα ζήσαμε βήμα το βήμα τη μοναχική ζωή. Εκατό περίπου Μοναχοί και εκατόν πενήντα λαϊκοί προσκυνητές του Μοναστηριού.

Το εκκλησίασμα όρθρου πρωί έξη, εκκλησίασμα εσπερινού βράδυ στις έξη, ολονυκτία από τις δέκα το βράδυ μέχρι τα ξημερώματα. Όταν οι Μοναχοί και το Ιερατείο είχαν στη διάρκεια της λειτουργίας καθαρή άρθρωση, προσέφεραν κατανοητό ακρόαμα και δεν αισθανόσουν ανήμπορος στην καταπολέμηση της ανίας. Η ανυπαρξία ηλεκτρικού και μεγαφώνου, η πληθώρα των κεριών που ανάβουν, δίδουν μια προ ζεστή ατμόσφαιρα, στη λατρευτική διάθεση του προσκυνητή.


Το σημείο του Σταυρού


Η παραμονή στη Μονή Εσφιγμένου για δύο βράδια αποτέλεσε κύριο τόπο επηρεασμού του θρησκευτισμού μας. Οι συχνές συμμετοχές μας στο εκκλησίασμα μας δημιούργησαν ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις.

Το σημείο του σταυρού όπως τον είδαμε στη Μονή ξεκίναγε από το μέτωπο, έφθανε στη μέση, ανέβαινε στην άκρη του αριστερού ώμου και κατέληγε στο άκρο δεξιό του άλλου ώμου.

Νοερά, σχηματίζετο ένας ευθύς, διακριτικός σε όλα τα άκρα σταυρός, χωρίς αποκρυφισμό, χωρίς νωχέλεια, χωρίς υπαναχώρηση με ζωηράδα, με τέχνη, αποφασιστικότητα και πίστη. Δείχνουν Μοναχοί και Δόκιμοι την ζωηράδα, την βαθειά τέχνη και την αποφασιστικότητα τους ότι είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι με πίστη και περηφάνια.

Η επιβλητικότητα για το σημείο του σταυρού ανέβαινε κατακόρυφα ψηλά με την συνεχή επανάληψη. Προσκύνημα και σταυρός στην εικόνα αριστερά …
Προσκύνημα και σταυρός στην εικόνα στα πλάγια…..
Προσκύνημα και σταυρός στην εικόνα στο κέντρο.
Περίμενες ….
Και έλεγες ……….. θα σταματήσει. Και έλεγες κάνει επίδειξη ………

Λες και κάποιος καλλιτέχνης χορογράφησε το χέρι τεντωμένο σε όλη την έκταση, να κάνει ένα μεγάλο κύκλο από ένα άκρο στο άλλο. Πιουρέττα.

Φαίνεται όμως ότι αυτή η αισθητά εντυπωσιακή κινηματική είχε δημιουργήσει σχόλια δυσμενή, στους επισκέπτες / προσκυνητές:
-          ο μοναχός είναι αφιερωμένος στον Χριστό
-          δηλαδή πίστη χωρίς ιδιοτέλεια
-          έχει εγκαταλείψει τις κοσμικές συνήθειες
-          απευθύνομαι στους προσκυνητές. Το σημείο του σταυρού πρέπει να γίνεται σωστά. Κίνηση μέχρι τα νοερά άκρα του σταυρού. Εμφανής τήρηση μεγάλων αποστάσεων χεριού
-          δηλαδή κίνηση θεάτρου με πίστη στο Θεό;
-          αρχαίου θεάτρου κίνηση με αυτογνωσία
  
Θυμίζει ο Σταυρός τη σταύρωση του Ιησού Χριστού
Θυμίζει ο Σταυρός αποδοχή της πίστης του Χριστιανισμού
Θυμίζει ο Σταυρός την παρουσίαση της πίστης
Θυμίζει ο Σταυρός ότι χαίρεσαι τον θρησκευτισμό σου.

Εκθέματα


Όλα τα σκευοφυλάκια των Μοναστηριών κρύβουν θησαυρούς μοναδικούς της Ορθόδοξης Πίστης. Ιερά σκεύη, έγγραφα, λείψανα Αγίων, εικόνες της Παναγίας και του Χριστού.

Η Παναγία είναι σε περίοπτη θέση. Η Παναγία η “Τριχερεούσα” στη Μονή Χιλιανδαρίου αποτελεί το λατρευτικό της σύμβολο. Παρουσιάζεται με “τρία” χέρια να έχει αγκαλιά το Μονογενή. Αφορμή το θαύμα συγκόλλησης χεριού χριστιανού που το απόκοψε αλλόπιστος.

Ηγούμενοι


Ο θεϊκός ηγούμενος της Μονής Εσφιγμένου.
Πήγα να παρακολουθήσω το σκοπό της ζωής των Μοναχών περισσότερο, παρά να απολαύσω τη φύση. Πήγα να παρακολουθήσω τη λειτουργικότητα της καθημερινής ζωής των Μοναχών, παρά να θαυμάσω τα άγια εκθέματα. Πήγα να βρω τα μυστικά τους.

Στην Μονή Εσφιγμένου γνώρισα εξ όψεως τον αντικαταστάτη και δεύτερο στη τάξη από τον Ηγούμενο, τον Πάτερ Γρηγόριο. Οι φήμες λένε ότι είναι μορφωμένο άτομο, κρατά από πλούσια αστική οικογένεια και έχει την ευλογία του ηγούμενου για διαδοχή.

Πράγματι η παρατήρηση μου για αυτό τον μοναχό είναι συμπυκνωμένη στη πρόταση: "τα πόδια του δεν πατούν πλέον στη γη, ξεκίνησαν τη διαδικασία προς τον Θεό».

Η στάση του σώματός του, οι κινήσεις του και οι θέσεις που παίρνουν τα χέρια του, η έκφραση του προσώπου του, δείχνουν άνθρωπο όχι μόνο μορφωμένο, αλλά και άνθρωπο δοσμένο στην πίστη του. Έβλεπες επάνω του το ξεκίνημα του θεϊκού φωτοστέφανου.


Ο κοινωνικός ηγούμενος της Μονής …… είχαμε την τύχη ο Ηγούμενος της Μονής Δοχειαρίου, να έχει συγγενικό δεσμό με έναν από την Ομάδα μας. Έτσι απολαύσαμε διάλογο Ηγούμενου με τους παρευρισκόμενους προσκυνητές. Η τοποθεσία μαγευτική. Ένα ξέφωτο να επικοινωνεί με τη θάλασσα, να επικοινωνεί με το δάσος, να επικοινωνεί με το θεό του Μοναστηριού. Όλοι τριγύρω στους

Προσκυνώ σε Άγιε Ηγούμενε

διαμορφωμένους πάγκους και επικεφαλής ο Ηγούμενος να επιπλήττει αυστηρά τη σημερινή κοινωνία:
-          τι την θέλω τη τηλεόραση; Έχω αυτή τη θέα, όχι του κώλους που δείχνουν
-          εσύ από που είσαι;
-          από τον Πειραιά
-          α!! λιμανιώτης και εγώ από εκεί είμαι. Έφυγα δέκα χρονών και έκανα μέχρι σήμερα την πορεία μου
-          η καταγωγή σου;
-          από την Πάρο
-          μεγάλο μπορντέλο η Πάρος
-          μα γέροντα
-          αυτό που σου λεω εγώ. Και όχι αντιρρήσεις
-          εσύ από πού είσαι;
-          Βλάχος
-          Λέγε μωρέ από ποιο μέρος;
-          Από τα Άγραφα, κοντά στη Μονή της Προυσού
-          Έκανα Ηγούμενος εκεί, δέκα τρία τόσα χρόνια ήμουν ο κακός ηγούμενος γιατί τους έβαλα σε τάξη. Μετά από συνεννόηση οι προσκυνητές θα γίνονται φιλοξενούμενοι. (σιωπή βαρειά από το ακροατήριο. Ε!!! να μην ξεσπάσει πάλι ο γέροντα. Να μην του δώσουμε αφορμή. Κάποιος τόλμησε να πει)
-          Είμαστε ξέρετε συνταξιούχοι τραπεζικοί και μας αποπαίρνεται
-          Ξέρω είσαστε και εσείς με τα πολλά λεφτά
-          Εσύ τι είσαι;
-          Τελωνειακός
-          Α!!! κατάλαβα. Έχω τσακωθεί μαζί σας. Ζητάτε συνέχεια λεφτά. Πιέζεται πολύ τον κόσμο (ο τελώνης τόλμησε να διαμαρτυρηθεί)
-          μιλάτε για τον Τελώνη του Ευαγγελίου;
-          αυτός ήταν καλός, εσείς είσαστε καταπιεστικοί και εισπράκτορες (και άρχισε να διηγείται (είχαμε μια κυρία εδώ του Υπουργείου Οικονομικών και μας ζήταγε συνέχεια λεφτά. Ζωή δύσκολη. Πήγα και της είπα. Έχω σαπούνι και σκοινί και ψάχνω την πλατεία για να σε κρεμάσω. Αυτή ανένδοτη. Τελικά πήγα στον Διευθυντή, στη Θεσσαλονίκη και του είπα να τη μεταθέσει  ……….την κρέμασα στην πλατεία της λαχαναγοράς στη Θεσσαλονίκη. Εκεί τη μετέθεσε ο Διευθυντής
-          εσύ από πού είσαι;
-          καταγωγή από τη Αρκαδία, από το Λεοντάρι του φημισμένου Δεσποτάτου του Μυστρά. Από αυτό τον τόπο ξεκίνησαν οι τελευταίοι αυτοκράτορες του Βυζαντίου, οι Παλαιολόγοι. Από τη μάνα μου έλκω την καταγωγή από το Σχηματάρι.
-          Αρβανίτης είσαι δεν είσαι Έλληνας
-          Γέροντα ξέρεις οι αρβανίτες ήταν και είναι Έλληνες. Έχω ιστορικά τεκμηριωμένα επιχειρήματα. Έχω βιβλία που το αναφέρουν
-          Πήγαινα εκεί στο Κλειδί για κάτι δουλειές. Όλοι μιλούσαν αρβανίτικα, όχι ελληνικά και μου λες ……
-          Έχω βιβλία  …..
-          Και εγώ έχω βιβλία και επιχειρήματα για το αντίθετο

Πληθωρικός ο γέροντας στην κουβέντα του. Προσεγγίζει τη ψυχή του καθένα από το κανάλι της ανθρώπινης κοινωνίας, όχι από το κανάλι της θρησκείας. Κατεβαίνει στο πνευματικό σου επίπεδο και σε συναρπάσει. Μίλαγε τη γλώσσα των «παρασκηνίων» για να πλησιάσει την ψυχή σου, την πίστη σου, τον θρησκευτισμό σου.

Μας έπεισε αστεία ή σοβαρά, με πολύ παρασκήνιο ή σοβαρά επιχειρήματα, ότι ήταν οδηγός ψυχών και έπρεπε να τον σεβαστούμε και να τον ακολουθήσουμε.

Αυθόρμητα όλη η ομήγυρη του «φίλησε το χέρι»

Η τελευταία του κουβέντα
« άντε φύγετε τώρα έχω και άλλες δουλειές να κάνω»

Ιστορικά στοιχεία


Οι 20 μονές του Αγίου Όρους:

1. Άγ Παντελεήμονος
2. Αγ Παύλου
3. Βατοπαιδίου
4. Γρηγορίου
5. Διονυσίου
6. Δοχειαρίου
7. Εσφιγμένου
8. Ζωγράφου
9. Ιβήρων
10. Καρακάλου
11. Κουτλουμουσίου
12. Κωνσταμονίτου
13. Μεγίστης Λαύρας
14. Ξενοφώντος
15. Ξηροποτάμου
16. Παντοκράτορος
17. Σιμωνοπέτρας
18. Σταυρονικήτα
19. Φιλοθέου
20. Χιλανδαρίου


Το Άγιο Όρος αποτελεί ημιαυτόνομο και αυτοδιοικούμενο τμήμα της Ελληνικής Επικράτειας (ειδικό καθεστώς Αγίου Όρους) όπως είναι κατοχυρωμένο με το άρθρο 105 του Συντάγματος και έχει τα δικά του σύνορα και τους δικούς του κανόνες. Εδώ και αρκετά χρόνια οι 20 μονές του Αγίου Όρους είναι όλες κοινοβιακές, ανεξάρτητες και κυρίαρχες. Έχουν τα δικά τους γεωγραφικά και διοικητικά όρια η καθεμιά τους. Διοικούνται από την Ιερή Επιστασία την ”κυβέρνηση” που κατοικοεδρεύει στις Καρυές (Καρυαί), πολιτεία της ιεράς χερσονήσου του Άθως. Κάθε μοναστήρι έχει τον αντιπρόσωπό του στην Ιερή Επιστασία. 

Ανώτατη πνευματική αρχή κάθε μονής είναι ο ηγούμενος ο οποίος εκλέγεται από το σύνολο των εχόντων δικαίωμα ψήφου μοναχών. Θεωρητικά είναι ισόβιος στο αξίωμά του, αλλά δεν αποκλείεται η οικειοθελής αποχώρηση του, παρέχοντας τη δυνατότητα για την εκλογή νέου ηγούμενου. Συνήθως ο νέος προς εκλογή ηγούμενος έχει την “ευλογία” του αποχωρούντος ηγούμενου.

Υποδιαίρεση της μονής είναι η σκήτη, που προσομοιάζει σε πολλά με τη μονή, αλλά αποτελεί απαραιτήτως τμήμα της. Άλλωστε τα πάντα στο Άγιο Όρος ανήκουν σε κάποιο από τις 20 κυρίαρχα μοναστήρια πλην όσων ανήκουν στο θεσμό της Ιεράς Επιστασίας, όπως το Πρωτάτο και η έδρα της ίδιας της Επιστασίας.

Στη συνεχεία έχουμε μικρότερα τμήματα μονών, όπως η καλύβι, το κάθισμα, το κελί, το ησυχαστήριο. Στο καθένα από αυτά μονάζουν ελάχιστοι μοναχοί και είναι μάλλον απρόσιτα στους επισκέπτες προσκυνητές ή είναι κλειστά. Η επίσκεψη σε αυτά τα τμήματα των μοναστηριών είναι αρκετά δύσκολη και προϋποθέτει γνωριμία αποδοχής από τους μοναχούς.

Χαρακτηριστικό γνώρισμα του Αγίου Όρους αποτελεί η ύπαρξη πολλών ταρσανάδων. Στεγασμένοι χώροι όπου οι μοναχοί κατασκεύαζαν τις βάρκες τους. Οι αγιορείτικοι ταρσανάδες κατέληγαν σε ξύλινα δάπεδα μέσα στη θάλασσα, σήμερα τσιμεντένια όπου έχουν αναστηλωθεί. Συνήθως οι ταρσανάδες είχαν ψηλούς και γερούς πέτρινους πύργους, καραούλια της εποχής.




Πειραιάς 21-26 Ιουνίου 2002

Γιώργος Γιωγγαράς

Ενθύμιο στην Ομάδα


Γεωργακόπουλος Φάνης : Συζητώντας για την επιστροφή
Γιωγγαράς Γιώργος: Ψάχνει και έτσι   …… χωρίς αιτία
Κατσώνης Γιώργος: Σκωπτικός όχι μόνο στο λόγο αλλά και στα έργα του
Κομνηνακίδης Γιάννης (Τραπεζικός): η ομάδα πρώτα από όλα
Μαραδιανός Νίκος: Το περιβάλλον δεν αφήνει την ……….  σεμνότητά του να λάμψει
Μηνάς Στέλιος: Συμβιβασμός με χαμόγελο
Παπαναστασίου Τάσος (Τελωνειακός Ελεγκτής): Σιωπηλός παρατηρητής που περιμένει να εγκρίνει …
Παππάδης Γιάννης: Παίρνει σοβαρά το ρόλο του
Πετρόπουλος Γιάννης: Το γλυκό κερασάκι της φιλονικίας
Πολυκανδριώτης Κώστας: Η ανταρσία στην πράξη
Πριόβολος Παναγιώτης (Υπάλληλος ΟΛΠ): Η ενδοτικότητά του …….. δεν έχει όρια
Σκρίκας Γιάννης (Υπάλληλος τελωνείου): Συνοδευτικοί ……….  βίοι παράλληλοι
Χιωτίνης Φάνης (Πολιτικός Μηχανικός ): Γερό πιρούνι στο Μοναστήρι και όχι μόνο

Σημ: Οι λοιποί δηλώνουν εκτελωνιστές




Πρόγραμμα εκδρομής


Ακολουθεί το πρόγραμμα που προσπαθήσαμε να τηρήσουμε:
(επιμέλεια του Γιάννη Παππάδη)

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

ΕΚΔΡΟΜΗΣ ΣΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ

1) ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 21/6/2002


Αναχώρηση από τον Πειραιά και ώρα 19,00 μ.μ. ΑΚΡΙΒΩΣ, με πούλμαν, από την ΠΛΑΤΕΙΑ ΚΟΡΑΗ, στον ΠΕΙΡΑΙΑ, μπροστά από την Εκκλησία του ΑΓΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ.
Στάση 30λεπτη (για καφέ κ.λ.π.) στα ΚΑΜΜΕΝΑ ΒΟΥΡΛΑ
Ώρα 1,00 - 1,30 π.μ. περίπου, άφιξη στη Θεσ/νίκη. Φαγητό αναλόγως (ΛΑΔΑΔIΚΑ ή Πατσάς) - πέρας φαγητού περίπου 3,00 π.μ.
Μετάβαση στην Ιερισσό- τακτοποίηση των διαμονητήριων - καφές ή πατσάς -
Επιβίβαση στο πλοίο για αναχώρηση στις 8,30 π.μ. (ήτοι Σάββατο 22/6) για τη Μονή Εσφιγμένου.

2) ΣΑΒΒΑΤΟ 22/6/2002


Άφιξη στη Μονή στις 10,00 π.μ. - Τακτοποίηση στα δωμάτια ή δωμάτιο (μετά από δημοκρατική συζήτηση - απόφαση) και ελεύθεροι., πάντα με το πρόγραμμα της Μονής.
Η παράδοση λεει ότι, τη Μονή την ίδρυσε ο Αυτοκράτορας Θεοδόσιος Β! . ή η αδελφή του Πουλχερία, σύζυγος του Αυτοκράτορα Μαρκιανού το 450 - 457μ.Χ. (ελέγχεται η ακρίβειά της).
Το 1810, ολοκληρώθηκε η ανέγερση του Καθολικού., αφιερωμένου στην Ανάληψη του Κυρίου.
Το Ιερό Βήμα, είναι διακοσμημένο από τους Zωγράφους: Ζαχαρία, Βενιαμίν και Μακάριο.

Στους μαρμάρινους δυτικούς κίονες, βρίσκονται ανηρτημένες δύο θαυμάσιες εικόνες του 1673, του Ιησού Χριστού και της Θεοτόκου.
Το σκευοφυλάκιο της Εσφιγμένου, είναι πλούσιο σε κειμηλιακούς θησαυρούς; ιερά σκεύη, έγγραφα, λείψανα Αγίων, φορητές εικόνες και μία μικρή ψηφιδωτή εικόνα του Χριστού, έργου του 14ου αιώνα.
Άξιο μνημόνευσης είναι το εικονογραφημένο Μηνολόγιο, μεγέθους - 16 Χ 38cm.

3) ΚΥΡΙΑΚΗ 23/6/2002


Πρόγραμμα Μονής, εκκλησία, τράπεζα και στις 10,00 π.μ.., αναχώρηση με πλοίο για τη Μονή Βατοπεδίου.
Άφιξη στη Μονή για προσκύνημα και ξενάγηση. Παραμονή πλοιαρίου. Λεπτά 30.
Επιστροφή με το πλοιάριο ή με τα πόδια, 2,30 περίπου ώρες. Η διαδρομή είναι φανταστική αλλά υπάρχει η πιθανότητα ζέστης.
Τις απογευματινές ώρες., όλοι ελεύθεροι. Ύπνος., ψάρεμα. συζήτηση κ.λ.π.
Οι απαρχές της Μονής Βατοπεδίου ανάγονται στο έτος 972. δέκα χρόνια δηλαδή αργότερα από την ίδρυση της Μεγίστης Λαύρας, το 963.
Η Μονή προκαλεί θαυμασμό με το μέγεθος και τη μεγαλοπρέπεια των πολυάριθμων κτισμάτων της, που απαρτίζουν μια μικρή πολιτεία.
Ο θόλος του Ναού, στηρίζεται σε 4 κίονες, κατασκευασμένουc; από πορφυρίτη της Ιταλικής Ραβέννας.
Στον κεντρικό ναό, μαζί με τα παρεκκλήσια υπάρχουν πέντε θαυματουργές εικόνες της Υπεραγίας Θεοτόκου .
Της Παναγίας Παραμυθίας, της Αντιφωνήτριας, της Εσφαγμένης., της, Κτητώρισσας και της Βηματάρισσας.
Επίσης υπάρχουν Τίμιο Ξύλο, η Ζώνη της Παναγίας, μέρος του καλάμου που είχε στερεωθεί ο σπόγγος με το ξύδι, ο ΙΑΣΠΙΣ -πολύτιμο κύπελλο. δώρο του Μανουήλ Καντακουζηνού Παλαιολόγου και βιβλία, από τα πρώτα μετά την εφεύρεση της τυπογραφίας.

4) ΔΕΥΤΕΡΑ 24/6/2002. ΗΜΕΡΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ


Πρόγραμμα Μονής, εκκλησία, τράπεζα και αναxώρηση για τη Mονή Χιλιανδαρίoυ. με τα πόδια.
Άφιξη μετά από 35 λεπτά.
Η Μονή, είναι αφιερωμένη στα Εισόδεια της Θεοτόκου. Βρίσκεται μέσα στο καταπράσινο περιβάλλον της βορειοανατολικής πλευράς της Αθωνικής Χερσονήσου.

Στην μακραίωνη ιστορία της η Μονή, γνώρισε ημέρες ακμής, καταστροφών, κρίσεων και ανακαινίσεων, τις οποίες στήριζαν κυρίως Σέρβοι ηγEμόνες, όπως ο αδελφός του Σάββα, Στέφανος Β! (1217), ο Στέφανος Ε! Μιλούτιν, του οποίου ο ομώνυμος πύργος σώζεται μέχρι σήμερα, στο δρόμο από το νεώριο προς τη Μονή.
Στη Μονή, τιμάται ως «ηγουμένη» η Παναγία η «ΤΡΙΧΕΡΟΥΣΑ».
Πίσω από το θρόνο είναι ο τάφος του Αγίου Συμεών.
Στο κειμηλιοφυλάκειο, φυλάσσονται πέντε πολύτιμοι λίθοι., που φέρουν εγχάρακτες παραστάσεις του Ιησού Χριστού, της Υπεραγίας Θεοτόκου και του Αγίου Δημητρίου και χρονολογούνται από το 20ο αιώνα, το σάβανο του Κυρίου, τεμάχιο από τον ακάνθινο στέφανο, Τίμιο Ξύλο, εικόνες, λείψανα Αγίων.
Eπιστρoφή στην Εσφιγμένου, σύμφωνα με τη βούλησή μας

5) ΤΡΙΤΗ 25/6/2002


Πρόγραμμα Μονής Εσφιγμένου.
Πρωινή αναχώρηση για την Σκάλα (Γερμανού) αφού γίνει συνεννόηση με τη Μονή για τη μεταφορά μας (Τρακτέρ, UΝΙΜΑΚ)
Επιβίβαση στο πλοίο της γραμμής (Ουρανούπολη) και επίσκεψη στις Μονές Δοχειαρίου, Ξενοφώντος και Παντελεήμονος (Ρωσική) κατά βούληση.
Γρήγορη ξενάγηση και επιβίβαση στο πλοίο της γραμμής για επιστροφή στην Ουρανούπολη.
Αναχώρηση από την Ουρανούπολη, περίπου στις 14,00 μ.μ. για επιστροφή στον Πειραιά.
Μεσημβρινή στάση μιάμισης ώρας στο Σταυρό Χαλκιδικής για γεύμα.
Αναχώρηση και στάση για καφέ στα Καμμένα Βούρλα.
Άφιξη στον Πειραιά περίπου στις 12 το βράδυ.

Για τυχόν αλλαγές στα ανωτέρω, θα ενημερωθείτε κατά το δυνατόν πιο έγκαιρα κι εφόσον προκύψουν προβλήματα, κυρίως; στις μετακινήσεις, αυτά θα αντιμετωπισθούν επί τόπου με πνεύμα καλής θέλησης από όλους μας..
Για πρόσθετη πληροφόρηση απευθυνθείτε στον Πρόεδρο - Αρχηγό της εκδρομής Ι. Παππάδη ( 6932 475882)

Συναδελφικά
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

Ι. ΠΑΠΠΑΔΗΣ

Σημ: Οποιαδήποτε ομοιότητα με την πραγματικότητα είναι εντελώς συμπτωματική

Δείτε πίνακα διηγημάτων στην Ανάρτηση της 16/4/2014



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου