Σάββατο 11 Οκτωβρίου 2014

Νίκος Βελιώτης, Το χρονογράφημα μιας καταπίεσης, Αφιέρωμα στους Πελάτες, 11 Οκτωβρίου 2014



Νίκος Βελιώτης, Το χρονογράφημα μιας καταπίεσης, Αφιέρωμα στους Πελάτες, 11 Οκτωβρίου 2014

Είναι  - μα τον άγιο Σουλπίκιο - περίεργη η απαίτηση ή η άγνοια ορισμένων εισαγωγέων.[1] Σου στέλνουν μια φορτωτική στις 11 η ώρα κι’ έχουν την αξίωση (αν είναι δυνατόν!) να τους στείλεις  τα εμπορεύματα στο κατάστημά τους την ίδια μέρα!!

Φαίνεται, θα νομίζουν πως στο Τελωνείο γίνεται κάποια αίτηση που την υπογράφει ένας υπάλληλος, πληρώνεις τα λεφτά στον ταμία, σε περιμένουν οι εργάτες «εφ’ όπλου λόγχη» και αρχίζεις αμέσως τη φόρτωση.



Δεν εξηγείται αλλιώς η αξίωση. Γι’ αυτό, αν και τάχουμε ξαναγράψει, θα πληροφορήσουμε μερικούς  - που ή δεν γνωρίζουν ή δεν θέλουν να ξέρουν – τι σημαίνει εκτελωνισμούς. Και αν μετά το αράδιασμα όλων των απαραίτητων διατυπώσεων της διαδικασίας εξακολουθούν να υπάρχουν έμποροι που θέλουν όλα αυτά να τελειώσουν μέσα σε δύο – τρεις ώρες, θα τους το πούμε κι’ ας τους κακοφανεί: Χρειάζονται μια εξέταση από κάποιον ψυχίατρο!

Λοιπόν: Ο εισαγωγεύς δείνα κάνει ένα τηλεφώνημα: «Ελάτε στο κατάστημα ή πηγαίνετε στην Τράπεζα να πάρετε μια φορτωτική».

Αν είναι στην Τράπεζα, θα πάμε να μας την υπογράψει ο ίδιος και από εκεί στο πρακτορείο, να την βάλουμε  - τις περισσότερες φορές-  στην σειρά, κι’ αν δεν είναι από τα πρακτορεία που κλείνουν στις 12.30, κι’ αν δεν είναι απ’ τα πρακτορεία που εργάζονται και  τ’ απόγευμα, θα την ανταλλάξουμε με μια διατακτική. Αυτό μπορεί ναν γίνει σ’ ένα τέταρτο, σε τρεις ώρες, ή και να δοθεί η διατακτική την επομένη! Ανάλογα με την ώρα που θα προσκομίσουμε τη φορτωτική και με το προσωπικό που διαθέτει το πρακτορείο.

Μετά θα βάλουμε κάτω τα τιμολόγια, την άδεια Τραπέζης Ελλάδος, όλα τα στοιχεία, το δασμολόγιο, τις αμφισβητήσεις  πολλές φορές, όχι σπάνια και την ονοματολογία των Βρυξελλών, για να συντάξουμε τη διασάφηση.

Αν γίνει κανένα λάθος, είτε στη δασμολογική κλάση, είτε στο βάρος, είτε στην αξία, είτε ακόμα και στην «κατά γράμμα του δασμολογίου σύνταξη της διασαφήσεως, θα πέσουμε σε ποινή που μπορεί να είναι και μέχρι το 10% του δασμού.   
Φόβος και τρόμος λοιπόν και προσοχή και ξαναδιάβασμα της διασαφήσεως, να γραφτεί εν τάξει. Θ΄ανοίξουμε φυσικά κι΄ένα φάκελο να κρατήσουμε όλα τα στοιχεία, γιατί μπορεί κάποιο παραστατικό να χαθεί και διότι μετά από αρκετό χρόνο ο παραλήπτης ή το Τελωνείο μπορεί να ζητήσει πληροφορίες.

Θα συντάξουμε όμως κι΄ένα έντυπο του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, όπου θ΄ αναφέρονται τα σημεία, οι αριθμοί, τα βάρη, το πλοίο και άλλα στοιχεία.

Όλα πια μαζί από το γραφείο θα σταλούν στην υπηρεσία του ΟΛΠ  να βεβαιώσει ότι το εμπόρευμα αποβιβάσθη σε κάποιο λιμενικό υπόστεγο. Αν δεν έχουν ακόμα συγκεντρωθεί τα σημειώματα, θα πρέπει ο εκτελωνιστής ή ο βοηθός του, να πάει στο όποιο υπόστεγο ή χώρο έχουν αποβιβασθεί τα πράγματα, να του   βεβαιώσει ο αποθηκάριος και να επιστρέψει στην αρμόδια υπηρεσία για την επίσημη βεβαίωση.
Αν είναι στου Ξαβέριου ή στις Δεξαμενές του Βασιλειάδη, ο ………  περίπατος αναπόφευκτος. Άνοδος μετά στις κλίμακες για το Τελωνείο. Εκεί ο Ελεγκτής θα ελέγξει, τη σύνταξη της διασαφήσεως και, εφόσον την βρει κανονική, θα την θεωρήσει.

Σειρά στον κισσέ  μετά για την καταχώρηση. Θα μπει ο αριθμός στο σώμα της διασαφήσεως που θα την πάρει ο εκτελωνιστής και θα την πάει στον αρμόδιο τελωνειακό επόπτη, ο οποίος έχει μπροστά του μια σειρά διασαφήσεων για να ελέγξει τις χρεώσεις, τις αξίες, τη δασμολογική κατάταξη, όλα τα στοιχεία.





Συνήθως, δεν τηρείται σειρά, δεν μπορεί να διακόψει όμως, και  μιαν αρχινισμένη διασάφηση ο επόπτης που θα ορίσει τον ελεγκτή. Θα μεταφερθεί η διασάφηση σε συνέχεια στο ελεγκτήριο και αφού λάβει ο εκτελωνιστής την εντολή να φέρει το εμπόρευμα (αν δεν προηγείται άλλος εκτελωνισμός) ή να μεταβεί στο ύπαιθρο ο ελεγκτής (αν πρόκειται περί εμπορευμάτων εκτός αποθήκης), θα επακολουθήσει ο έλεγχος προς εξακρίβωση της ποσότητος και της δασμολογητέας υφής του  είδους.

Ζυγίσματα, έλεγχοι, μικτά, απόβαρα,  όλα αυτά είναι μέσα στην έννοια του τελωνισμού. Κατά κανόνα θα σταλεί και δείγμα στο Χημείο, το οποίο θα γνωματεύσει μετά από ανάλυση του είδους και θα επιστραφεί από το Χημείο η διασάφηση με προσαρτημένο το δελτίο της χημικής αναλύσεως.
Όταν ο ελεγκτής συγκεντρώσει όλα του τα στοιχεία, θα τα καταχωρήσει στη διασάφηση κατά τρόπο που θα είναι δυνατόν το λογιστήριο να προβεί στη χρέωση των δασμών και άλλων φόρων.
Αλλά δεν αρκεί του ελεγκτή μόνο η χρέωση. Απαιτείται να την ελέγξει και ο επόπτης των ελεγκτηρίων. Και αν δεν προκύψει κι΄εκεί καμιά διαφορά, ως προς το πιστοποιητικό παραγωγής, την δασμολογική κλάση, κι΄αν δεν απαιτηθεί έρευνα της υπηρεσίας αξιών (αν το είδος υπάγεται στο κατ εκτίμηση τελωνισμό που διευκολύνεται μόνον όταν οι εισαγωγείς έχουν καταθέσει τιμοκαταλόγους και άλλα στοιχεία), έρευνα που απαιτεί οπωσδήποτε  μία ή δύο ημέρες, τότε η διασάφηση θα προσαχθεί στο λογιστήριο. Σειρά φυσικά και εκεί, αλλ΄ οπωσδήποτε με σχετική διευκόλυνση, διότι ο εκτελωνιστής είναι υποχρεωμένος να έχει σε ειδικό έντυπο προετοιμάσει τη χρέωση, την οποία μάλιστα μέχρις ότου αποκτήσει μια κάποια αίθουσα  - που ευτυχώς ο ΟΛΠ τώρα ανοικοδομεί- την συνθέτει με όλους τους λογαριασμούς στο γόνατο ή σε κανένα κισσέ.

Θα ακολουθήσει μετά άλλη σειρά για να γίνει προέλεγχος, να ελεγχτούν δηλαδή όλα τα στοιχεία, λογιστικά και δασμολογικά. Κατόπιν η διασάφηση με όλα τα παραστατικά, πλήρως ηλεγμένη, θα πάρει σειρά στον κισσέ του συναλλάγματος. Εκεί θα ελεγχθεί από συναλλαγματικής πλευράς. Αν δηλαδή η δασμολογική κλάση, στην οποία τελικά υπήχθει το είδος, αναφέρεται στην Άδεια 
Τραπέζης Ελλάδος, αν η αξία την οποία καθόρησε η Υπηρεσία Αξιών ή αποδέχτηκε η Τελωνειακή Υπηρεσία, δεν υπερβαίνει τα περιθώρια της εγκρίσεως της Τραπέζης Ελλάδος, αν τα τιμολόγια τα διαβιβαζόμενα εις το τμήμα του συναλλάγματος ή άλλες σχετικές εγκρίσεις, διαταγές συμφωνούν απολύτως με τις προϋποθέσεις της εισαγωγής – ουαί και αλλοίμονο εάν λείψει ένα (χ), ένα (π), ένα (ψ), διότι θα επακολουθήσουν μεταβάσεις στην Τράπεζα διακανονισμού και ένα σωρό άλλες διορθώσεις. Τότε και μόνο θα μεταφερθεί η διασάφηση στο Ταμείο όπου και θα καταβληθούν οι δασμοί. Ο ταμίας θα μεταβιβάσει τη διασάφηση στη υπηρεσία του για να εκδοθούν τα διπλότυπα και η άδεια εξόδου, η οποία θ΄αναφέρει το εμπόρευμα με τα σημεία του, τον αριθμό των κιβωτίων, τα βάρη κλπ, τα οποία αφού συγκεντρωθούν θα υπογραφούν από τον ταμία.

Η άδεια με τα διπλότυπα θα προσαχθεί, μετά στον χρεώσαντα ελεγκτή, σ΄όποιο υπόστεγο ή σ΄όποιο σημείο του λιμανιού κι΄αν βρίσκεται. Θα υπογράψει αυτός, θα συνυπογράψει ο επόπτης ελεγκτηρίων, θα πάει κατόπιν ο εκτελωνιστής στο ταμείο του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, αφού θα έχει προετοιμάσει – πάλι στο γόνατο μέχρι στιγμής- τον λογαριασμό των δικαιωμάτων του ΟΛΠ, δια τα έξοδα φορτοεκφορτώσεως αυτού ( κομιστικά και αποθηκευτικά δικαιώματα της ΕΖΠ). Και ένας άλλος λογαριασμός, ένας έλεγχος του λογαριασμού από προϊστάμενο και μετά καταβολή.

Τότε και μόνο ο εκτελωνιστής θα επιδιώξει να πετύχει μια ομάδα εργατική – αν είναι αμέσως διαθέσιμη- θα ειδοποιήσει να παρκάρει στο ανάλογο σημείο αυτοκίνητο για να αρχίσει με έλεγχο, η φόρτωσης, του έλεγχου επαναλαμβανομένου και στη εξωτερική πόρτα.

Αν λείψει μια μικρή ποσότητα, αν δεν ευρεθεί αμέσως, κατά τον τελωνισμό ή μετά τον τελωνισμό ένα κιβώτιο, αν παρουσιασθεί μια διαφορά στα σημεία και στους αριθμούς, αν προκύψουν ελλείμματα ή φθορές, τότε μια νέα περιπέτεια διαμαρτυριών, πιστοποιήσεων ελλειμμάτων  κλπ. θα επακολουθήσει.

Διευκολύνεται κατά μεγάλο ποσοστό η περίπτωση της παραλαβής δια παρακαταθήκης. Αυτό επιτρέπεται για περιπτώσεις μεγάλων παρτίδων εμπορευμάτων, των οποίων η ζύγιση δεν είναι δυνατή στην πλάστιγγα  των ελεγκτηρίων, αλλά στη εξωτερική εδαφιαία, και διευκολύνεται μόνο ως προς την παραλαβή, διότι ορισμένα στάδια της διαδικασίας έπονται, πάντως όχι τα πλέον σημαντικά.

Τώρα που γράφω αυτό το, ας το πούμε,   χρονογράφημα, θυμάμαι κάποιον Κεφαλλονίτη που τραγουδούσε σε μια ταβέρνα- όταν είμαστε νέοι- από τις 9 το βράδυ μέχρι τις 12: «Τάπαμε, τάπαμε και τα ξανάπαμε και τα ξανάπαμε»  ότι είναι η τρίτη φορά που καταπιάνομαι με το ίδιο θέμα. Όμως είναι ανάγκη, κι΄εμείς να τα λέμε και να τα ξαναλέμε.





Ίσως μάλιστα χρειάζεται και μια εγκύκλιος προς όλους τους εισαγωγείς, για να γνωρίζουν ποια είναι η διαδικασία και τι σημαίνει «Στείλε μου, σε παρακαλώ το εμπόρευμα  …………….. σήμερα».

Αν πάμε και στις εξαγωγές, στις μεγάλες εννοείται εξαγωγές,, τα πράγματα δεν είναι ευκολότερα. Ίσως κάποτε διαθέσουμε πάλι την ίδια στήλη. Και καταλήγουμε:

Αν εξακολουθούν να υπάρχουν έμποροι που νομίζουν ότι αδικούνται, όταν μέσα σ΄ένα εικοσιτετράωρο, χάρις στην πολύ φιλότιμη εργατικότητα των τελωνειακών κυρίως υπαλλήλων – ας αφήσουμε τα λαχανιάσματα, τη γλώσσα έξω, το ανεβοκατέβασμα του εκτελωνιστή – κατορθώνουν να παραλαμβάνουν τα εμπορεύματά τους στις επείγουσες περιπτώσεις και είναι παραπονεμένοι, τότε ας μας στείλουν σε κάθε υπόστεγο κι΄έναν  ……….  καρδιολόγο.

ΝΙΒΕΛ   

Αναδημοσίευση από «Εκτελωνιστή» φύλλο 501, 15 Ιανουαρίου 1965   




[1] Σχόλιο: Ο «Μεγάλος Αδελφός» έκανε το θαύμα του. Οι τελωνειακές διαδικασίες διατηρήθηκαν μόνο στο εσωτερικό της ψηφιακής τεχνολογίας. Η θεώρηση, η καταχώρηση, ο ορισμός του ελεγκτή, το συνάλλαγμα, ο προέλεγχος, οι αξίες, πέρασαν στην αρμοδιότητα της ψηφιακής τεχνολογίας. Έμεινε για τον επαγγελματία εκτελωνιστή και τον δημόσιο υπάλληλο , ο τελωνισμός του εμπορεύματος με το ιδιαίτερο προνόμιο του risk analysis, καθώς και η γνησιότητα των συνοδευτικών εγγράφων.
Το μεγάλο ζήτημα είναι η σωστή συμπλήρωση του ψηφιακού ΕΔΕ. Η τελωνειακή συναλλαγή πρόσωπο με πρόσωπο είχε και την έννοια της γνώσης, της διαπραγμάτευσης, της καλύτερης εφαρμογής.  Λέτε να περιμένουμε να μας ………….μορφώσουν  οι φωστήρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Το Blog Λογοτεχνία – Πολιτιστικά  Εκτελωνιστών δέχεται να φιλοξενήσει κείμενα συναδέλφων, αξιώματα και πολιτιστικά δρώμενα  που αναδεικνύουν τον εκτελωνιστικό πολιτισμό

E-mail = ggioggaras@Gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου