Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2014

Νίκος Γιαλούρης εκτελωνιστής, προβληματίζεται «Τι θα κερδίσει η κοινότητα από την Ενιαία Αγορά και τι προσφέρουν οι Εκτελωνιστές»10 Νοεμβρίου 2014



Νίκος Γιαλούρης εκτελωνιστής, προβληματίζεται  «Τι θα κερδίσει η κοινότητα από την Ενιαία Αγορά και τι προσφέρουν οι Εκτελωνιστές»10 Νοεμβρίου 2014

Για το 1988 και τις επιπτώσεις από την εφαρμογή της  ενιαίας εσωτερικής αγοράς έχουν γραφεί πάρα πολλά. Αρκετοί πιστεύουν ότι σε ορισμένους κλάδους της οικονομίας μας οι επιπτώσεις θα είναι καταλυτικές.[1]

Στον τομέα της διακίνησης των αγαθών –ΜΕΤΑΦΟΡΑ – ΕΚΤΕΛΩΝΙΣΜΟΣ  πιστεύεται ότι θα υπάρξουν καθοριστικές διαφοροποιήσεις. Όταν λοιπόν κάποτε, το 1992, το 1996 ποιος ξέρει; - η όποτε τέλος πάντων επιτευχθεί η ολοκλήρωση της ενιαίας εσωτερικής αγοράς, όταν δηλαδή:
Θα έχουν καταργηθεί όλοι οι ΔΑΣΜΟΙ.
Θα έχουν καταργηθεί οι φόροι κατανάλωσης.
Θα έχουν καταργηθεί οι φόροι πολυτελείας.
Θα έχουν καταργηθεί τα εξισωτικά ποσά προσχώρησης.
Θα έχουν καταργηθεί τα ΝΕΠ.
Θα έχουν καταργηθεί οι συναλλαγματικοί έλεγχοι.
Θα έχουν καταργηθεί οι υγειονομικοί έλεγχοι.
Θα έχουν καταργηθεί οι έλεγχοι εισαγωγής των ναρκωτικών
Θα έχουν καταργηθεί οι έλεγχοι εισαγωγής τα τρομοκρατίας.
Θα έχουν καταργηθεί οι Τελωνειακοί Κώδικες.
Θα έχουν καταργηθεί οι Αστικοί Κώδικες.
Θα έχουν καταργηθεί οι ΦΠΑ.
Θα έχουν καταργηθεί οι Τελωνειακές διατυπώσεις.
Θα έχουν καταργηθεί τα σύνορα.
Θα έχουν καταργηθεί τα Τελωνεία.

Όταν θα έχει καταργηθεί η λαθρεμπορία από μόνη της, όταν θα μας έχουν προκύψει όλα αυτά τα πιθανά και απίθανα, τότε και μόνο τότε θα έχει αρχίσει η δυστυχία των 4.000 Ελλήνων εκτελωνιστών.

Κανείς σήμερα στη Ελλάδα ή στην Κοινότητα δεν ξέρει με βεβαιότητα αν θα γίνουν και πότε θα γίνουν όλα αυτά.

Η ιστορία άρχισε πριν 31 χρόνια στην Ρώμη, το 1957, με την Συνθήκη της Ρώμης. Συνεχίζεται με την συμφωνία σύνδεσης για την Ελλάδα. Το 1976. Η Ελλάδα προσχωρεί στη ΕΟΚ των 9. Στη συνέχει η ΕΟΚ κολλάει από την ΘΑΤΣΕΡ και κάνει μια κοιλιά μέχρι το FONTAINEBLEU το 1984, που ο MITERAN και αναλαμβάνει  Πρόεδρος της COMMISSION ο DELORS. ΤΌΤΕ ΤΟ 1985 ΕΜΦΑΝΊΖΕΤΑΙ Η Λευκή Βίβλος και οι εκτελωνιστές αρχίζουν να α βάφουν μαύρα. 350 μέτρα – κανονισμοί – πρέπει να γίνουν και ψηφιστούν από το 1985 μέχρι το 1992 για να λειτουργήσει η ενιαία πράξη της Λευκής Βίβλου. Μεταξύ αυτών όλα όσα στην αρχή αναφέραμε αλλά και άλλα όπως εφαρμογή ενιαίου εντύπου, εναρμονισμένο σύστημα, ενιαία ονοματολογία, TARIC , απλοποιημένες διαδικασίες, νέοι κανονισμοί τελωνειακής οφειλής, νέος τελωνειακός Κώδικας και άλλα. Πολλά από τα μέτρα αυτά εφαρμόζονται αιφνιδιαστικά και πολλοί, ακόμα και αυτοί που τα έφτιαξαν, πίστευαν ότι δύσκολα θα εφαρμόζονταν.

Ξέρουμε ποιους έθιγαν περισσότερο όλα αυτά τα μέτρα, τους εκτελωνιστές βέβαια, και το παράδοξο. Αυτοί σκιζόντουσαν πάντα να α εφαρμόσουν και τα εφάρμοζαν και άψογα  οι άνθρωποι ……….. αν κάποτε δοθούν βραβεία σ’ αυτούς που περισσότερο βοήθησαν να γίνει πραγματικότητα ή ενωμένη Ευρώπη χωρίς σύνορα, τα πρώτα θα πρέπει να α δώσουν στους εκτελωνιστές της Κοινότητας.
Οι φωστήρες τη Commission  του Ντελόρ έκατσαν και λογάριασαν τι θα κερδίσουν η Κοινότητα και οι λαοί της με την ΕΥΡΩΠΗ ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΡΑ  και τι χάνουν από το «ΚΟΣΤΟΣ ΤΗ ΜΗ ΕΥΡΩΠΗΣ», όπως είναι ο τίτλος της έρευνας που χρηματοδότησε η Κομισιόν και ανέλαβε μια επιτροπή της οποίας Πρόεδρος είναι ο PAOLO CECCHINI.

Στο κεφάλαιο 2 της εισήγησης της επιτροπής «ΓΡΑΦΕΙΟΚΤΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΥΠΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΥΝΟΡΙΑΚΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ» αναφέρεται:

Στο σύνολο της Κοινότητας οι επιχειρήσεις πληρώνουν περίπου 8 δις ECU για έξοδα των διατυπώσεων σε ενδοκοινοτικές τελωνειακές διαδικασίες . διαπιστώθηκε ότι το μέσο κόστος του έλεγχου παραστατικών που συνδέονται με τις πληρωμές ΦΠΑ και άλλων ειδικών φορέων κατανάλωσης, υγειονομικούς και κτηνιατρικούς ελέγχους κλπ ανήλθε κατά την εξαγωγή όσο και κατά την εισαγωγή των εμπορευμάτων σε 67-86 ECU ανά αποστολή.

Δηλαδή σε 1.3 ECU συνολικά ή στα 1,5 περίπου της μέσης αξίας των διακινουμένων εμπορευμάτων το ποσοστό ανεβαίνει στο 2% με τις καθυστερήσεις. Για τους επιχειρηματίες που έχουν μονοψήφιο περιθώριο κέρδους, η κατάργηση αυτών των εμποδίων θα συνεπάγεται ίσως ευπρόσδεκτη δυνατότητα μεγαλύτερου κέρδους …………..»

Παρακάτω η επιτροπή λέει:
«Η ΕΟΚ έχει ήδη λάβει μέτρα για τον περιορισμό των επιβαρύνσεων από τελωνειακές διαδικασίες, όπως τα εξής τρία μέτρα που θα διευκολύνουν τις δραστηριότητες των επιχειρήσεων.
-το εναρμονισμένο σύστημα περιγραφής εμπορευμάτων
-το νέο ολοκληρωμένο δασμολόγιο Taric
-το ενιαίο διοικητικό έγγραφο DAU.

Αυτά τα ανωτέρω θα μειώσουν το κόστος και θα διευκολύνουν τις δραστηριότητες των επιχειρήσεων.

Θα αναφέρω κάτι ακόμη ουσιαστικό από την εισήγηση της επιτροπής και μετά θα δούμε που μπαίνει στην όλη υπόθεση ο εκτελωνιστής.

Βάση των στοιχείων που συγκεντρώθηκαν από την έρευνα υπολογίζεται ότι το συνολικό κόστος των τελωνειακών διατυπώσεων για τις κοινοτικές επιχειρήσεις  είναι της τάξης των 8 δις ECU, στο ποσό αυτό πρέπει να προστεθούν 450 έως 800 εκατομμύρια ECU που  θα οφείλονται στις καθυστερήσεις στα σύνορα, που υφίστανται οι Ευρωπαϊκές εταιρείες μεταφορών και που αποτελεί έναν ακόμη ανασταλτικό παράγοντα. Πρέπει να τονισθεί ότι στο σύνολο των ποσών δεν λαμβάνεται υπ’όψη το σκότος των καθυστερήσεων στις σιδηροδρομικές ή τις πλωτές μεταφορές.

Και εδώ να πούμε και μείς τις απόψεις μας.

Κύριοι  της επιτροπής, αφού δεν κάνατε τον κόπο να μας ρωτήσετε.

8 με 9 δις ECU ετησίως λοιπόν οι δαπάνες τελωνειακών διατυπώσεων που θα εξοικονομηθούν από την απλοποίηση ή εξαφάνιση των τελωνειακών διαδικασιών στις χώρες της Κοινότητας.
Ποιος θα κερδίσει αυτά τα τεράστια ποσά απ’ ότι λένε και φαίνεται οι επιχειρήσεις εξαγωγών – εισαγωγών που θα αυξήσουν τα κέρδη τους χωρίς να είναι σίγουρα ότι θα μειώσουν και τις τιμές.
Μήπως αναλογίστηκαν οι φωστήρες του CECCHINI πόσα θα ήταν δισεκατομμύρια εάν δεν υπήρχαν οι εκτελωνιστές;

Δεν μας λένε τίποτα για καθυστερήσεις στις εκφορτώσεις πλοίων, αυτοκινήτων, τραίνων, κα Κοντέινερ στο εσωτερικό των χωρών.

πόσα είναι εκεί τα δισεκατομμύρια ECU που γλυτώνουν οι επιχειρήσεις από τη μεσολάβησης των εκτελωνιστών;

Πόσα δiς  ECU γλυτώνουν οι επιχειρήσεις επίσης από την μεσολάβηση εκτελωνιστή για την σωστή δασμολογική και φορολογική τοποθέτηση των εμπορευμάτων και την σωστή προάσπισα των συμφερόντων τόσο των πελατών τους όσο και των δικαιωμάτων των κρατών μελών.
1 δις ECU περίπου το κόστος από καθυστερήσεις στα σύνορα, μόνον των οδικών μεταφορών. Και όλα αυτά τα αυτοκίνητα δεν ξεφορτώνουν στα σύνορα βέβαια. Διέλευση κάνουν . ξεφορτώνουν στο εσωτερικό τελωνείο μαζί με όλα τα άλλα μέσα μεταφοράς. Οι διαδικασίες στα σύνορα είναι απλές, τα φορτωτικά έγραφα ελέγχουν και έχουν τέτοιες καθυστερήσεις. Στο εσωτερικό τελωνείο θα έπρεπε να έχουν πού μεγαλύτερη αφού ο έλεγχος εδώ είναι δασμολογικός, υγειονομικός, κτηνιατρικός, συναλλαγματικός, κλπ.

Και όμως με την μεσολάβηση του εκτελωνιστή τα ακέραια φορτία με αυτοκίνητα, παραλαμβάνονται αυθημερόν. Πόση είναι η διαφορά υπέρ των επιχειρήσεων; Μα φαίνεται από μόνο του. 1 περίπου δις ECO. Πόση είναι η διαφορά από την μεσολάβηση του εκτελωνιστή στις διατυπώσεις και  εκφορτώσεις στις χώρες μέλη που είναι αναγνωρισμένο το επάγγελμα καις τις χώρες που δεν είναι; Εγώ δεν μπορώ θα μπορούσαν. Δεν είναι τυχαίο ότι οι επιβαρύνσεις μόνο από καθυστερήσεις στις διατυπώσεις στα σύνορα είναι 1 δις  ECU, είναι η μόνη φάση στη διακίνηση εμπορευμάτων που δεν μεσολαβεί εκτελωνιστής. Αλλά και ποια και πόσα είναι τα κέρδη από την άρτια εφαρμογή των νέων τελωνειακών εφαρμογών; Εναρμονισμένο σύστημα Taric- Dau.

Τι κόστος θα είχαν οι καθυστερήσει εάν οι εκτελωνιστές με την επαγγελματική κατάρτιση τους και τη παραγωγικότητα τους, σαν επάγγελμα, δεν κατάφερναν – όπως όλες οι διοικήσεις παραδέχτηκαν- να εφαρμοστούν τα νέα αυτά- όπως και άλλα παλαιότερα συστήματα, άψογα και χωρίς οικονομικές καθυστερήσεις- επιπτώσεις.

Και είναι παράδοξο και απαράδεκτο αυτοί οι επαγγελματίες που από συστάσεις της ΕΟΚ, ήταν οι κύριοι χρήστες όλων αυτών των συστημάτων που η σωστή εφαρμογή τους ή όχι είχε τεράστιες οικονομικές επιπτώσεις, να θεωρούνται περίπου σαν παρείσακτο επάγγελμα, που επιβαρύνει με την ύπαρξή του  το κόστος των αγαθών.

Είμαι σίγουρος ότι εάν οι εκτελωνιστές μπορέσουν να αποδείξουν το ποσοστό της οικονομικής συμβολής τους στην μείωση των επιβαρύνσεων των αγαθών, τότες όχι  μόνο θα έχουν αποδείξει την αναγκαιότητα επιβίωσης - με εναρμόνιση όμως στις νέες συνθήκης δουλειάς – του ΕΚΕΤΕΛΩΝΙΣΤΗ- , αλλά και θα επιτύχουν την αναγνώριση και κάθε είδους κατοχύρωση του επαγγέλματος ακόμη και στις χώρες – μέλη – ΓΕΡΜΑΝΙΑ, ΑΓΓΛΙΑ, ΒΕΛΓΙΟ-   που δεν είναι νομικά κατοχυρωμένο. Όμως τα θέμα και το πρόβλημα δεν τελείωσε ……..

Θα τα ξαναπούμε
Νίκος Γιαλούρης

Αναδημοσίευση από το εκτελωνιστικό βήμα  Δεκέμβριος 1988







[1] Να δούμε σήμερα το 2014 πόσο έγινε «Ενωμένη» η ΕΟΚ.
α) απέκτησε ένα ζηλευτό όνομα (Ευρωπαϊκή Ένωση)
β)  στη νομοθεσία των κρατών μελών κυριαρχεί πλέον ο κανονισμός της ΕΕ. Η εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης δίνει πρώτη την άποψή της για όλες τις ανθρώπινες σχέσεις.
γ) τα δικαστήρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπερέχουν σε δικαστικές αποφάσεις από  αυτά του κράτους μέλους
δ) κυκλοφορεί σε πολλά κράτη –μέλη το ενιαίο νόμισμα,  το ονομαζόμενο Ευρώ. Το λογιστικό νόμισμα ECU καταργήθηκε. Το Ευρογκρούπ είναι πανίσχυρο.
ε)τον Ιανουάριο του 1993 πραγματοποιήθηκε η Ενιαία Εσωτερική Αγορά. Ελεύθερη επικοινωνία των εμπορευμάτων, του κεφαλαίου, των εργαζομένων  μεταξύ των κρατών μελών.
στ) οι τράπεζες του κράτους –μέλους ελέγχονται απόλυτα από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Νομισματική πολιτική δεν μπορεί να ασκεί μόνο του ένα κράτος –μέλος.
ζ) ο προϋπολογισμός του κράτους- μέλους πρέπει να είναι ισοσκελισμένος, με 3% μόνο παρέκκλιση, με πάντα τον έλεγχο της Κομισιόν.
η) εφαρμόζεται στις τελωνειακές πράξεις το ΕΔΕ (Ενιαίο Διοικητικό Έντυπο), αυτό που αναφέρεται εδώ σαν Dau.
θ)  ετοιμάζεται το ενωσιακό Τελωνείο με έναρξη το 2017. Το Τελωνείο θα ανήκει και θα ελέγχεται από την επιτροπή του Κοινοτικού Τελωνειακού Κώδικα.
ι) η αγορά των 12 εκατομμυρίων για το κράτος – μέλος της Ελλάδας έγινε σήμερα, το 2014,  450 εκατομμύρια.
ια) ο ενιαίος ΦΠΑ καθυστερεί σε εφαρμογή από το 1988. Δείγμα ανησυχίας.
ιβ) οι μεγάλες επιχειρήσεις στο κράτος –μέλος της Ελλάδας μετακόμισαν στις Βρυξέλες α) για ανεύρεση φτηνότερου χρήματος από τις πιο ισχυρές τράπεζες και β) να βρίσκονται κοντά στην εξουσία που παίρνει αποφάσεις. Δείγμα ανησυχίας.
ιγ) την τελευταία πενταετία έκλεισαν 250.000 μικρές επιχειρήσεις  στο κράτος –μέλος της Ελλάδας και θα συμβεί το ίδιο την επόμενη διετία. Το φαινόμενο αυτό πως μπορούμε να το ερμηνεύσουμε; Οι μεγάλες επιχειρήσεις  πήραν μεγάλο τμήμα του τζίρου των μικρομεσαίων.
ιδ) η ανεργία στο κράτος –μέλος της Ελλάδας κτύπησε κόκκινο. Πρώτα εμφανίστηκε στις χώρες του Νότου και συνεχίζει να προχωρά προς τις Βρυξέλλες.  Η πολιτική της λιτότητας και της τήρησης του κανόνα όσα παράγεις θα καταναλώνεις είναι το πρόβλημα.
ιε) το πρόβλημα έχει όνομα. Υπάρχει (ένωση); Υπάρχει κρατική οντότητα που να εκφράζεται μέσα από το Συμβούλιο της ΕΕ; Οι μεγάλες επιχειρήσεις εξαφανίζουν συνέχεια  τις μικρές. Θα ιδρύσουν βιομηχανίες στον ελληνικό χώρο σε αναλογία  όσων ιδρύονται στην κεντρική Ευρώπη; Θα υπάρξουν δημόσιες επενδύσεις στα κράτη –μέλη από την ΕΕ;
ιστ) οι εκτελωνιστές της Ελλάδας με έσοδα μειώθηκαν στους 200- 300 από 4.000 το 1992/3.  Μετατράπηκε η μεταποίηση σε εμπόριο και στη συνέχεια εξαγοράστηκε από ομοειδείς της ΕΕ.. Άραγε περιμένουμε λύσεις;

E-mail = ggioggaras@Gmail.com


Το Blog Λογοτεχνία – Πολιτιστικά  Εκτελωνιστών δέχεται να φιλοξενήσει κείμενα συναδέλφων, αξιώματα και πολιτιστικά δρώμενα  που αναδεικνύουν τον εκτελωνιστικό πολιτισμό

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου