Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου 2014

Δημήτρης Καπιδάκης, ομιλεί για την (Η) …… μαρτυρική κατάθεση ενός εκτελωνιστή, 16 Σεπτεμβρίου 2014



Δημήτρης Καπιδάκης, ομιλεί για την (Η) …… μαρτυρική κατάθεση ενός εκτελωνιστή, 16 Σεπτεμβρίου 2014



Είναι πρωί 6,30 η ώρα και είμαι πρώτος στην «αλάνα» ενός χώρου που δεν ονομάζω  ……. για λόγους εθνικής ασφάλειας!! Είμαι πρώτος αλλά δεν έχω καθορισμένο αριθμό προτεραιότητας. Σκοπός της παρουσίας μου εδώ είναι η ελευθέρωση ενός κοντέινερ για τελωνισμό.[1]

Σε λίγο χρονικό διάστημα μαζεύεται ένα πλήθος από φορτηγατζήδες, εκτελωνιστές, ασκούμενους[2], πράκτορες ………… κανείς τους δεν παραδέχεται ότι είναι τελευταίος ή έστω και δεύτερος. Όλοι εννοούν, ο καθένας για «πάρτη» του, να εξυπηρετηθούν και να φύγουν. Φωνάζουν, χειρονομούν διαπληκτίζονται. Τρέχουν πέρα- δώθε σαν επιβάτες καραβιού που βουλιάζει. Μερικοί με κάποια  ………. αγαθότητα ζητάνε προτεραιότητα «ένα κοντέινερ έχω μόνο. Θα τελειώσω στο τάκα- τάκα…….» και αν σκεφτεί κανείς ότι με ένα κοντέινερ και με την ίδια αξίωση προτεραιότητας είναι καμιά δεκαριά άλλοι!!

Κοιτάζουμε όλοι το beloti [3] που πηγαινοερχότανε βρυχώμενο και εκπέμπoν και το ρυθμικό σήμα του «100»  ή του φορείου της «Άμεσης Βοήθειας».

Κοιτάζω ψηλά να με προσέξει ο χειριστής του beloti και να με εξυπηρετήσει αλλά το αποφεύγει συστηματικά. Προσέχει μόνο τους χειρισμούς του μηχανήματος. Τελικά αυτός είναι και ο  …. κριτής. Αυτός είναι που καθορίζει τη σειρά προτεραιότητας. Κι εγώ δεν ξέρω πόση ώρα έχει περάσει στη εναγώνια αναμονή για την ελευθέρωση του κοντέινερ. Κοιτάζουμε όλοι ψηλά στον ουρανό για την ….. εξ ύψους παραμυθία !!!!  Λες κι όπου νάναι θα πέσει το  …… μάννα!

Επί τέλους έφτασε και η πολυπόθητη στιγμή. Ο χειριστής καθώς τον κοιτάζω με λαχτάρα (όπως κοιτάζει ο πεινασμένος σκύλος τ’ αφεντικό του την ώρα που τρώει σάντουιτς), μου γνέφει που σημαίνει: «Τι θέλεις;» «Αυτό το κοντέινερ», του λέω τεντώνοντας το χέρι θριαμβευτικά και προστακτικά όπως ο Κολοκοτρώνης στο άγαλμά του !!! «Σ’ αυτήν εδώ την ντάνα». Κινείται προς τα εκεί. Τα βάσανά μου παίρνουν τέλος!!!

Καθώς προχωρεί το beloti ξεπετάγεται κάποιος και του λέει «Δώσε μου κι εμένα αυτό το κοντέινερ». Σταματάει το beloti πιάνει «αυτό εδώ το κοντέινερ»,  κάνει πίσω και τ’ ακουμπάει στη νταλίκα που περιμένει. Μόλις τ’ ακουμπάει «κρακ» σπάει η αλυσίδα που κρέμεται και ταλαντεύεται σαν κρεμασμένη αυθάδης  γλώσσα χλευάζοντας τον πόνο μου. Το beloti χάλασε!! Βλαστημάω θεούς και δαίμονες. Είμαι βουτηγμένος στον ιδρώτα Γενάρης μήνας. Κατά την ίδια λογική και για την ίδια αιτία θα πρέπει κατακαλόκαιρα την εποχή που σκάει ο τζίτζικας απ’ τη ζέστη – εμείς να τουρτουρίζουμε. Να ξεπαγιάζουμε. Να πέφτουνε οι μύτες μας!! Περιμένουμε τώρα να διορθωθεί το beloti.
Υποτάσσομαι στη μοίρα …. μου. Θα περιμένω να φτιάξουν το beloti και να εξυπηρετηθώ κι εγώ  είμαι κατάκοπος. Ακουμπάω σ’ ένα κοντέινερ για να ξεκουραστώ. Ξεκουράζομαι όρθιος, όρθιος σαν τ’ άλογο. Πότε στο δεξί κι πότε στ΄ αριστερό πόδι ……. αλλά για να μην περνάει  και ……..  άσκοπα η ώρα φτιάχνω το λογιστικό σημείωμα[4] , τις προσαρτήσεις [5] και ….. άλλα τινά.
Ο κόσμος βουίζει γύρω μου. Παραπονιέται, διαμαρτύρεται. Ακούω πάλι τα μουγκρητά του beloti και τον ρυθμικό ήχο της σειρήνας του. Εγώ έχω απορροφηθεί στο έργο μου και δεν ξέρω πόση ώρα έχει περάσει. Συνέρχομαι καμιά φορά απ’ την απορρόφησή μου. Σηκώνω το βλέμμα μου και κοιτάζω ένα γύρω, Ησυχία!!!

Ψυχή δεν υπάρχει. Τώρα λέω με ικανοποίηση θα δουλέψω έστω και καθυστερημένα, με την ησυχία μου. Ρίχνω μια ενστικτώδη ματιά στο ρολόι μου. Η ώρα πήγε τέσσερις!! Έχουν σχολάσει όλοι. Έχασα  -ωιμέ-  την μέρα μου χωρίς να κάνω τίποτε!! Αλλά δεν βαριέσαι και …….. αύριο και μεθαύριο μέρα είναι !!!!

Δημήτρης Καπιδάκης
Αναδημοσίευση από «Εκτελωνιστικό Βήμα» φύλλο 50-51 Μάρτης Απρίλης 1983

Σχόλιο: Ο Δημήτρης Καπιδάκης έχει δημοσιεύσει μεγάλο αριθμό γελοιογραφιών στο «Εκτελωνιστικό Βήμα», με μεγάλη επιτυχία, με θέμα τα παραλειπόμενα του εκτελωνιστικού επαγγέλματος.  Ευελπιστούμε να δημοσιεύσουμε αρκετές από το αρχείο μας.




[1] Τελωνισμός , η επαλήθευση της ποσότητας, της αξίας και της δασμολογικής κατάταξης ενός αγαθού  εισαγόμενου ή εξαγόμενου από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
[2] Την εποχή που γραφόταν αυτό το χρονογράφημα υπήρχαν ασκούμενοι εκτελωνιστές, που περίμεναν να πάρουν μετά από εξετάσεις το πτυχίο τους.
[3] Μπελότι: αφορά τα ανυψωτικό μηχάνημα που με κατάλληλο χειρισμό ανυψώνει  τα εμπορευματοκιβώτια και τα μεταφέρει προς φόρτωση ή και προς ντάνιασμα.  (κλαρκ, γερανοί, μπελότι),
[4] Ο περίπλοκος αριθμητικός υπολογισμός των δασμών και λοιπών φόρων ενός εισαγόμενου προϊόντος. Αν είναι δύο  και περισσότερες δασμολογικές κλάσεις, σε μια διασάφηση, το λογιστικό σημείωμα γίνεται ένα δύσκολο εγχείρημα. Να σημειώσουμε ότι εκείνη την εποχή,  η διαφορετικότητα του λογιστικού σημειώματος, μετά από ένα βιβλίο ενός τελωνειακού, ανήρχετο στον αριθμό εβδομήντα.
[5] Τα συνοδευτικά έγγραφα πρέπει να σημειώνονται με υπογραφή του τελωνειακού ελεγκτή,  σε μια προσδιορισμένη θέση στη διασάφηση.



Το Blog Λογοτεχνία – Πολιτιστικά  Εκτελωνιστών δέχεται να φιλοξενήσει κείμενα συναδέλφων, αξιώματα και πολιτιστικά δρώμενα  που αναδεικνύουν τον εκτελωνιστικό πολιτισμό


E-mail = ggioggaras@Gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου