Τρίτη 22 Ιουλίου 2014

Νίκου Βελιώτη ποίηση «Από τη γη στον ήλιο» εκτελωνιστής 22 Ιουλίου 2014



Νίκου Βελιώτη ποίηση «Από τη γη στον ήλιο» εκτελωνιστής 22 Ιουλίου 2014



Η σύνθεση ¨από τη γη στον ήλιο», που τόσες προκάλεσε συγκινήσεις και ένα ασυνήθιστα μεγάλο τιράζ, για μένα ελάχιστες έχει αξιώσεις, με ξεπερασμένη, μάλλον τεχνοτροπία. Όμως, οι περισσότεροι αναγνώστες, στην πρώτη έκδοση (Απρίλιος του 1966) με τηλεφωνήματα, γράμματα και προσωπικές επαφές, εκδηλώθηκαν ενθουσιαστά, γι΄ αυτό το αντιπολεμικό έμμετρο ελάχιστοι όμως πρόσεξαν το «από τα σύννεφα στη γην» που τόσον εγώ εκτιμώ, για τα βαθειά νοήματα που κλείνει, αλλά και για την προσπάθεια μιας κάποιας μετουσίωσης της μοντέρνας μορφής, μέσα στην παραδοσιακή, τουλάχιστον σε εκείνους τους στίχους που την επιδέχονταν.

Η αλήθεια είναι ότι πολλοί συνάδελφοι μου, στο βιοποριστικό επάγγελμα, τίμησαν πρόθυμα και αυτή την πνευματικήν μου προσφορά, κι΄ από στόμα σε στόμα, με τα υπερβολικά εγκώμια, για το έμμετρο «Από την γη στον ήλιον», αυξήθηκε η κυκλοφορία. Ίσως άρεσε και η έλλειψη πειθαρχίας πάνω στους αυστηρούς κανόνες της παραδοσιακής  στιχουργικής, που τους παραβλέπω όταν κινδυνεύει το νόημα,. Πιστεύω σοβαρά πως είναι καιρός ν΄ αφαιρέσουμε από την παραδοσιακή ποίηση το ψηλό καπέλο και το σκληρό κολάρο για να μπορούμε να εκφρασθούμε πιο αυθόρμητα.

Ότι συγκίνησε το «Από την γι στον ήλιον», σε σημείο που να εξαντληθούν στον Πειραιά κάπου χίλια αντίτυπα, σ’  ένα δίμηνο (δεν πρόλαβε να κυκλοφορήσει το βιβλίο στην Αθήνα, ούτε να σταλεί σ΄ εφημερίδες, κριτικούς κλπ) απαιτεί μιαν εξήγηση. Νομίζω ότι επιμαρτυρεί έναν ενδιαφέρον του πλατύτερου αναγνωστικού κοινού, για την αντιπολεμική θέση της τέχνης και την έφεσή του για επικοινωνία με σύγχρονη ποίηση, πιο αφομοιώσιμη από την μοντέρνα, που δεν έχει ακόμα αποκρυσταλλωθεί – κι εκτός εξαιρέσεις- δεν συγκινεί.

Προσωπικά, το «Από την γη στον ήλιο», βοήθησε απολυτρωτικά την αντιπολεμική μου αγωνία. Και δεν το κρύβω ότι στην συνείδησή μου μένουν υπόδικες όλες οι γενιές, που ανέχτηκαν και ανέχονται τον πόλεμο, τουλάχιστον από την εποχή, που έχουν την δυνατότητα να ζούνε, χωρίς να ληστεύουν τους γείτονές τους………

Φυσικά περισσότερο η δική μας, που βρίσκεται σε μια απαράδεκτη αντινομία: Να έχει τελειοποιήσει σημαντικούς κώδικες δικαίου, χωρίς όμως να καταργεί το δίκαιον του ισχυρότερου τον πόλεμο!
Πόλεμος και πολιτισμό, που δεν σημαίνει καθόλου τεχνικός εξοπλισμός, δεν συνταυτίζονται. Ποιος μπορεί να ισχυρισθή ότι υπάρχουν πολιτισμένοι ……. Ανθρωποφάγοι;
Ομολογώ ότι ποτέ δεν κατόρθωσε να δικαιώσω αυτή την ομαδική παραφροσύνη του αλληλοσπαραγμού και σ’ όλη μου την ζωή, από ΄τα παιδικά μου χρόνια, ένοιωθα τρομερά ταπεινωμένος.


Στα περισσότερα απ΄τα γραφτά μου, τον πόλεμο σημαδεύω σαν έγκλημα απαράδεκτο, φρικαλέο, ανατριχιαστικά, τα πεζά μου, όπου δεν απηχούνε ξεκάθαρα το αντιπολεμικό μου πιστεύω, χαρακτηρίζονται από μιαν ειρηνιστική πνοή. Στα έμμετρά μου, το αντιπολεμικό μου πάθος, κορυφώνεται. Στο περιοδικό «Το τραγούδι» (έκδοση Ν. Σαλιβέρου, επιμέλεια Αντ. Παναυλή) δημοσίευσα το 1927 το πρώτο αντιπολεμικό ποίημα : «Ζητιάνος Μαχητής». Στο περιοδικό «Γλαύκα», το 1934 (έκδοσης Λαμπρολέσβιος) «Της δόξας το στεφάνι», μιαν αντιπολεμική δραματική σάτιρα. Στο δικό μας εμφύλιο πόλεμο, στην συνδικαλιστική εφημερίδα «ο Εκτελωνιστής» το 1950, το «Ας ήταν», ένα επίσης έμμετρο παράπονο, για την αδελφοκτονία. Και στο «Περιοδικό μας», (επιμέλεια Χ. Λεβάντα) το 1960 μια διαμαρτυρία, ενάντια στις νέες απάνθρωπες πολεμικές προετοιμασίες, το «Που πάμε γιατί πάμε». Κι΄επειδή μέχρι τούτη τη ώρα, μαίνεται ο πόλεμος στ Βιετνάμ, μόνο στις μέλλουσες γενιές στήριζα την ελπίδα μιας ειρηνιστικής κοινωνίας, που δεν θα κατρακυλά «Από τα σύννεφα στη γη» αλλά όλο και θ’ ανεβαίνει «Από τη γη στον ήλιον». 

E-mail =info@bookstars.gr


Το Blog Λογοτεχνία – Πολιτιστικά  Εκτελωνιστών δέχεται να φιλοξενήσει κείμενα συναδέλφων, αξιώματα και πολιτιστικά δρώμενα  που αναδεικνύουν τον εκτελωνιστικό πολιτισμό


Σάββατο 19 Ιουλίου 2014

Εφημερίδα Κτίριο 27, Ενημέρωση για τα εμπορεύματα στο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος σε θέματα Τελωνείου και Μεταφοράς. Αριθμός φύλλου 2, 19 Ιουλίου 2014


Εφημερίδα Κτίριο 27, Ενημέρωση για τα εμπορεύματα στο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος σε θέματα Τελωνείου και Μεταφοράς. Αριθμός φύλλου 2, 19 Ιουλίου 2014


Αναδημοσιεύουμε την εφημερίδα «Κτίριο 27» για να γίνει ευρύτερα γνωστός ο παλμός του εκτελωνιστικού επαγγέλματος την προηγούμενη δεκαετία. Τότε κυκλοφόρησε σε επτά φύλλα και σε τιράζ 100 φύλλων.






E-mail =info@bookstars.gr


Το Blog Λογοτεχνία – Πολιτιστικά  Εκτελωνιστών δέχεται να φιλοξενήσει κείμενα συναδέλφων, αξιώματα και πολιτιστικά δρώμενα  που αναδεικνύουν τον εκτελωνιστικό πολιτισμό


Πέμπτη 17 Ιουλίου 2014

Νικήτας Φλέσσας Εκτελωνιστής ζωγράφος 17 Ιουλίου 2014



Νικήτας Φλέσσας Εκτελωνιστής ζωγράφος 17 Ιουλίου 2014




Η αφορμή:

Παρουσίασε μια δουλειά από καλλιτεχνική άποψη πολύ ενδιαφέρουσα. Ο ζωγράφος γέμισε την γκαλερί «ΚΡΕΩΝΙΔΗ» με το προσωπικό καλλιτεχνικό ταλέντο του.
Αναδημοσίευση από το Εκτελωνιστικό Βήμα φύλλο 2 Ιανουάριος 1979
Το αποτέλεσμα της έρευνας:

Νικήτας Φλέσσας
Ο Νικήτας Φλέσσας γεννήθηκε στην Θουρία Μεσσηνίας (1936). Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Μαθήτευσε κοντά στο Γιώργο Μανουσάκη. Στη ζωγραφική δραστηριοποιείται επαγγελματικά από το 1966 και πραγματοποιεί την πρώτη του έκθεση το 1969 στο Ηράκλειο της Κρήτης. Από τότε έχει παρουσιάσει τη δουλειά του σε 27 ατομικές εκθέσεις στις γνωστότερες γκαλερί και έχει συμμετάσχει σε δεκάδες ομαδικές, καθώς και σε όλες τις Πανελλήνιες. Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος.

Έργα του υπάρχουν: 
Στην Εθνική Πινακοθήκη, στο Υπουργείο Πολιτισμού, στην Εθνική Τράπεζα, στην Τράπεζα Πίστεως, στο Μουσείο Βορρέ, στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών, στο Τελόγλειο Ίδρυμα Θες/νίκης, στην Πινακοθήκη Κουβουτσάκη, στην Δημοτική Πινακοθήκη Καλαμάτας.» Α Τάσος», στην Πινακοθήκη Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης( Λαϊκή Βιβλιοθήκη Καλαμάτας). 
Επίσης στις συλλογές των: Ζ. Πορταλάκη, Κ. Τσέτη, Σ. Γκίνη, Χ. Παπαδημητρίου, Μ. Μαδιά, καθώς και σε άλλες σημαντικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Το έργο του: 
Στα πρώτα χρόνια χρησιμοποιώντας λάδια και τέμπερες, η δουλειά του κινείται στα πλαίσια της παραστατικής ζωγραφικής αντανακλώντας επιρροές της «Σχολής των Αθηνών». Γύρω στο 1976-77 υιοθετεί ως κύριο υλικό το αυγό. Το εικαστικό περιβάλλον της εποχής που ευνοεί τις αναζητήσεις, τον οδηγεί σε μια προσωπική γραφή και στα χρόνια που ακολουθούν προτείνει ένα «ρεαλισμό» με έκδηλη πνευματικότητα και «μεταφυσικό» στοιχείο.
Η εξέλιξη αυτού του προσωπικού ιδιώματος αποκαλύπτει σταδιακά, ότι το ενδιαφέρον του δεν εστιάζεται στην εξωτερική «απεικόνιση», αλλά στην ένδον καταγραφή. 

Αυτή η επιλογή αναδεικνύεται περισσότερο το 1991 με την παρουσίαση της σειράς «αρχετυπικά είδωλα». Έκτοτε διατρέχει τα βασικά χαρακτηριστικά και τα συνθετικά στοιχεία αυτής της ενότητας, που αναπτύσσει και μεταβάλλει, επιδιώκοντας κάθε φορά να τονίσει μια διαφορετική διάσταση, να δώσει ένα διαφορετικό εικαστικό αποτέλεσμα. 
Οι διαδρομές αυτές χαρακτηρίζονται από την φανερή πλέον υπονόμευση των προσχημάτων του ρεαλισμού. Οι σχεδιαστικές παρεκκλίσεις και η ιδιαίτερη χρήση του χρώματος νευρώνουν δυναμικά στο σύνολό του ένα καλλιτεχνικό έργο, που βρίσκεται σε διαρκή εξέλιξη και μετασχηματισμό. 

Στην εξέλιξη αυτή διαμορφώνονται διάφορες ενότητες που οργανώνουν και προβάλλουν κυρίως ένα πνεύμα εργασίας, ενώ ταυτόχρονα απηχούν την βαθύτερη άποψή του για την Τέχνη, ως χώρο πολλαπλής ανάγνωσης του κόσμου, ως μέσο ελεύθερης προσωπικής ερμηνείας.

Εμείς σταματούμε εδώ , τα σπουδαιότερα και καλύτερα στην ιστοσελίδα του

http://www.nikitasflessas.gr/


Πίνακας Νο 5-α Λογοτέχνες με προσφορά στα γράμματα με επάγγελμα εκτελωνιστές (ανάρτηση ……………………..)
Αναρτήσεις
Βασίλης Σταματόπουλος ποιητική συλλογή, Εκτελωνιστής Θεσσαλονίκης
14 Ιουνίου 2014
Γιάννης Μασμανίδης, εκτελωνιστής, Ο ποιητής του νομού Γρεβενών
16 Ιουνίου 2014
Αντώνιος Δρούγκας – Μηλιός εκτελωνιστής βιογραφικό
1 Ιουλίου 2014
Βασίλειος Ταγκαλάκης, Π. εκτελωνιστής, ιστορικός ερευνητής,
3 Ιουλίου 2014
Ελευθέριος Μπόγιαρης εκτελωνιστής ερευνητής 
5 Ιουλίου 2014


E-mail =info@bookstars.gr


Το Blog Λογοτεχνία – Πολιτιστικά  Εκτελωνιστών δέχεται να φιλοξενήσει κείμενα συναδέλφων, αξιώματα και πολιτιστικά δρώμενα  που αναδεικνύουν τον εκτελωνιστικό πολιτισμό

Τετάρτη 16 Ιουλίου 2014

Γράμμα του Γιάννη Σκαρίμπα για τους επικριτές του 15 Ιουλίου 2014




Αγαπητή μου «Εκτελωνιστική Επιθεώρηση»
Μαζί με τους χαιρετισμούς μου και τις ευχές μου για τον καινούργιο χρόνο, σας στέλνω και μιαν αντίληψή μου, πάνω στο κριτικό Σημείωμα του αγαπητού φίλου και συναδέλφου Δημοσθένη Ζαδέ, του προηγούμενου τεύχους «Γιάννης Σκαρίμπας» - ο εκτελωνιστής της Χαλκίδας». Γράφει λοιπόν, μέσα στ΄αλλα ο Ζαδές:
«Χρειάζεται μια ιδιαίτερη αισθητική φινέτσα για να κριθεί ένα έργο τέχνης, που εμφανίζει όλα τα ξαφνιάσματα που μπορεί να δεχθεί το αίσθημα ενός κριτικού ή έστω κι΄ενός απλού αναγνώστη,: απ΄την αγαναχτισμένη αποστροφή, ίσαμε την εκστατική αποδοχή το. Κι΄αυτή τη φινέτσα, μην έχοντάς την οι επικριτές του, δε μπόρεσαν ν α ………………. Αποκαλύψουν τον αληθινό Σκαρίμπα κι’ αρκέστηκαν να τον πουν χοντροκομένο χωριάτη, βωμολόχο ή τσαρλατάνο της τέχνης».
Δεν είναι ζήτημα ότι οι «καθιερωμένοι» σε μας κριτικοί είναι – ευτυχώς εκτός εξαιρέσεων – πολλαπλώς ακατάλληλα, για το λειτούργημα αυτό. Ακατάλληλο, ως επιτοπλείστον οι ίδιοι πρώην (ή και νυν και αεί) αποτυχημένοι λογοτέχνες. Ακατάλληλοι ως οι   πολλοί απ’ αυτούς μάλλον αδιάβαστοι. Ακατάλληλοι και διότι κλιμακωμένοι συναπτά και αιχμάλωτοι των δημιουργημένων συμφερόντων τους, τους είναι – κι αν τόθελαν – αδύνατον νάχουν την επιταύτα λεγόμενη καλή πίστη.
Αλλά δεν – ως Ζαδές- θα τους αδικήσω μ’ ελόγου μας. Διότι – στην περίπτωσή μου- υπάρχουν κάτι έτερα[1] εκάτερα. Και θα σας πω τώρα κάτι. Κάτι, που όσο κι’ αν τούτο αποτελεί κάποιαν περιαυτολογίαν στα πράγματα, ( ελάττωμα – εκτός από την περίπτωση αμύνης) απομένοντας, επιτέλους, σαν ιερό μου δικαίωμα, το θέλω –ας το πω έτσι: - και σαν σ τ ο ι χ ε ί ο, για την και τα – μένα (!) ποτέ, της Ιστορίας μας κρίση:
Η νεαρότατη ακόμα νεοελληνική λογοτεχνία μας τηρουμένων των αναλογιών ηλικίας παράδοσης, χώρων και εργατών της πληθύος συγκρινομένη, με τις μεγάλες λογοτεχνίες του κόσμου, συνώψισε τόσον χρόνον κατέταμε τόσες περίοδες και αξιοποίησε τόσο τα σπέρματα, ώστε να είναι ( μικρότερη – ναι κοντύτερη ακόμα, πρωτόλεια κάπως- αλλά ) άξια και επίζηλη συνβαδίτρια των τρανών αδελφάδων της.
Ότι σε τούτο το περιδιαγραμένο εμβαδόν μας, συνέβηκε, με μένα, τηρουμένων τώρα των αναλογιών …………….. απ’ την ανάποδη (στενότητα χώρου «λίγα σπίτια» «κλασσικισμός» πουριτανισμός) θα συνέβαινε σε κάθε λογοτεχνίαν, επίσης: Στην αρχή οι κριτικοί μας, ξαφνιάστηκαν – σάστισαν …………… Ύστερα, με τν κωμική περιέργεια ουραγκοτάγκου, που πιάνει – και ανασκιρτά- ένα βιολί, με πλησίασαν. Και στο πρώτο των χορδών μου τσουγκράνισμα ……. τόβαλαν οι φουκαράδες στα πόδια!. Αλλά πάσα θάμα τρεις ημέρες και το μεγάλο τέσσαρες. Οι άνθρωποί μου, ……….. πολίτες νομοταγείς και φιλήσυχοι, που ούτε το διάβολο να ιδούν ούτε το σταυρό του, να κάμουν, με "συμπαίραναν» για ……………… διαβολικό κατασκεύασμα! Και σταυροκοπιόντας, μ’ εξώρκισαν: Που κούφια κι’  άπιαστα Θε τους!. Και ξαναδόθηκαν στην, των δικών τους έργων, πρεμούρα. Τα βρίσκουν τους όλα υπέροχα. Πρωτόγραφα, επαγωγά, καθωσπρέπικα. (Τόσο που …. Οι διαβητικοί τ’ αποφεύγουν!) Και πράγματι, τα βιβλία τους, οι κρίσεις, οι λόγοι τους, μου θυμίζουν τη φοράδα του Μαρκίνα εκείνου, που είχεν όλα τα χαρίσματα του κόσμου, με ένα μόνο πολύ – πολύ μικρό μειονέχτημα: Ότι ήταν ……. Ψόφια:
Ευχαριστόντας για τη φιλοξενία
Γιάννης Σκαρίμπας
(Δημοσιεύτηκε στην «Εκτελωνιστική Επιθεώρηση τεύχος 10-11 Ιανουάριος – Φεβρουάριος 1963)



Μια εξαίρετη μορφή των νεοελληνικών γραμμάτων
Γιάννης Σκαρίμπας
(Ο εκτελωνιστής της Χαλκίδας)

Κανείς δεν μπορεί ν’ αμφισβητήσει πως ο Γιάν. Σκαρίμπας είνε μια απ’ τις πιο παράξενες κ’ ιδιόρρυθμες μορφές των νεοελληνικών γραμμάτων, στην οποία στηρίχτηκε – πριν 30 χρόνια- όχι βέβαια αβάσιμα, η ελπίδα μιας ανανεωτικής τάσης της πεζογραφίας μας. Τουλάχιστον το διήγημα, του οφείλει τόσα που καλά- καλά μήτε στον Παπαδιαμάντη θα μπορούσε να πω οφείλει, μήτε στον Καρκαβίτσα, ή άλλους  δόκιμους διηγηματογράφους μας. Μα, κ’ η ποίηση, πολλά κ’ εκείνη κέρδισε απ’ τη λυρική και παράξενη φωνή του. Όπως κ’ η νουβέλα, το μυθιστόρημα, το δοκίμιο, η κριτική. Ο Σκαρίμπας, υπήρξε ένα δαιμονικό πνεύμα, που, δέχτηκε – αν θέλετε- την επίδραση του Χάμσουν, αλλά ζύμωσε μ’ αυτήν τα δικά του βιώματα και μας πρόσφερε σ’ ορισμένες στιγμές του κάτι υπέροχα μικρά αριστουργήματα ή κάτι παράξενα, μεφιστοφελικά μυθιστορήματα, με τύπους παρανοϊκούς καμιά φορά, μα, πάντα αξιαγάπητους και βαθύτατ’ ανθρώπινους.
Είναι πολλοί κείνοι που δεν παραδέχονται πως ο Σκαρίμπας είν΄ ένας απ΄ τους δόκιμους πεζογράφους μας. Τούτο, το βάζουν από κείνο το ασύνδετο ύφος του, το θεληματικό ανακάτεμα του πιθανού με το απίθανο, την παράξενη πριμιτιβιστική πολλές φορές έκφρασή του, το στραπατσάρισμα κάθε κανόνα (αισθητικού, γραμματικού, εκφραστικού, λογικού), για χάρη της απόλυτης έκφρασης των προσωπικών του με βάση τις ανεξέλεγκτες δυνάμεις του υποσυνείδητου, ενός χώρου που τόσο άνετα μπορεί να κινηθεί το σατανικό του πνεύμα και να μας περιγράψει τις σκοτεινές του πνεύμα και να μας περιγράψει τις σκοτεινές συγκρούσεις του. Όμως, τούτη η παραδοχή, είναι και άδικη για το Σκαρίμπα, και α π α ρ ά δε χ τη για την τέχνη. Ά δι κη – γιατί ο Σκαρίμπας, όταν κριθεί με τα ίδια κριτήρια που κρίνουμε κάθε άλλον λογοτέχνη, έχασε πια τα ογδόντα εκατοστά τα ομορφιάς και της μεγαλοσύνης του. Χρειάζεται μια ιδιαίτερη αισθητική φινέτσα για αν κριθεί ένα έργο τέχνης, που εμφανίζει όλα τα ξαφνιάσματα που μπορεί να δεχτεί το αίσθημα ενός κριτικού ή έστω κ’ ενός απλού αναγνώστη: απ’ την αγανακτισμένη αποστροφή, ίσαμε την εκστατική αποδοχή του. Κι αυτή τη φινέτσα, μην έχοντάς την οι επικριτές του, δε μπόρεσαν να …………..»αποκαλύψουν τον αληθινό Σκαρίμπα κι αρκέστηκαν να τον πουν χονδροκομμένο χωριάτη, βωμολόχο ή τσαρλατάνο της τέχνης. Όμως, κείνοι που τον δέχτηκαν κάπως «αποκαλυπτικά» - και που τις πιο πολλές φορές δεν είσανε καν ……….. κριτικοί περιωπής, αλλά μόνον οι καλοί αναγνώστες του, τον χάρηκαν, τον νιώσανε, τον αγάπησαν. Ο Σκαρίμπας για τη λογοτεχνία μας, φαίνεται σαν τον Καραγκιόζη σε σύγκριση με το θέατρο (αρχαίο, σαικπηρικκό και νεότερο). Ωστόσο, τούτος ο Καραγκιόζης δεν έβγαλε στο Παρίσι ασπροπρόσωπη την πατρίδα μας; Και τούτος ο Καραγκιόζης δεν αντιπροσωπεύει την αληθινή ελληνική ψυχή, σ’ όλες της τις εκδηλώσεις, πιο καλά απ’ όλη την πνευματική κουλτούρα μας: τούτος ο Καραγκιόζης δεν είνε ο βασανισμένος ελληνικός λαός, κι αυτουνού δεν εκφράζει τα μεράκια, τις ελπίδες και τα όνειρα;
Αλλ’ είναι και απαράδεκτη τούτη η παραδοχή για την τέχνη, γιατί, με τις ακρότητες του αυτές, με το σπάσιμο κάθε δεσμού, μπόρεσε έτσι να εκφράσει κείνο που οι άλλοι δε μπορούν με τις περίτεχνες και κομψές φράσεις τους: το σκοτεινό του υποσυνείδητου χώρο, στον οποίο κινείται τόσο άνετα που καταπλήσσει και ξαφνιάζει, δημιουργώντας με τις αλλεπάλληλες άλογες κι ανισόρροπες καταστάσεις, αριστουργηματικούς χαρακτήρες, ολοζώντανους ανθρώπους, που λίγο αν ψάξουμε μπορούμε να τους συναντήσουμε γύρω μας ατόφιους. Κι όλα τούτα, δίνουνται με μια Τέχνη, που πληροί όλους τους όρους για να τη πούμε – αν δεν θέλετε την έκφραση: «μεγάλη», όμως δε μπορούμε να μη την πούμε : ά ρ τ ι α: Αλλά μιαν αρτιωμένη τέχνη πως θα την έδινε ένας τεχνίτης αν δεν είταν δόκιμος;
Κείνο που πάντα εξέπληξε στα διηγήματα και τα μυθιστορήματα του Σκαρίμπα, είναι η γωνιά που βλέπει τη ζωή και τις εκδηλώσεις της. Λες και βλέπει μεσ’ από ένα πρίσμα τα πάντα, που του τα παρουσιάζει θλασμένα, ανισόρροπα, μπερδεμένα. Ο αναγνώστης βρίσκεται σε δίλημμα: πρέπει να γελάσει μπρος σε μια τέτοια θεώρηση του κόσμου μας, μεσ’ από το μάτι του κάθε μισότρελου, παρανοϊκού ήρωά του, ή πρέπει να σταθεί με δέος μπροστά τους; Αισθάνθηκα να βρίσκομαι στην ίδια θέση καθώς παρακολούθησα τη δράση των Σκαριμπικών ηρώων, σαν όταν βρέθηκα μπροστά στους τροφίμους ενός ψυχιατρείου: με την ψυχή γιομάτη οίκτο, φρίκη, πόνο κι αγάπη, άμετρη αγάπη, γι’ αυτά τα δυστυχισμένα πλάσματα, που κατακομματιάζουν την ψυχή τους με το μαχαίρι μιας ανελέητης ειμαρμένης μπροστά στα μάτια μας, σα να θέλουν να μας διδάξουν πόσο μηδαμινή είν’ η απόσταση που χωρίζει την τρέλα, απ’ τη σοφία, σα να θέλουν να μας πείσουν, πως μόνον έτσι, μοιράζοντας την ψυχή μας φέτες στους πεινασμένους συνανθρώπους, θα βρούμε τη λυτρωτική διέξοδο. Έτσι την ίδια στιγμή που σου ‘ρχεται να γελάσεις με τους Σκαριμπικούς ήρωες, την ίδια – ακριβώς – στιγμή, αισθάνεσαι έναν κόμπο να σε πνίγει στο λαιμό κ’ ενώ το στόμα σου μισάνοιξε για ένα σπαρταριστό γέλιο, στράβωσε σ’  ένα μορφασμό κ’ ετοιμάστηκε να κλάψει, ενώ ταυτόχρονα στα μάτια σου φυτρώσανε δάκρια.
Λοξοί, λοιπόν, οι ήρωες του Σκαρίμπα; Όποιος τολμά, ας το βεβαιώσει αναντίρρητα. Εγώ θα τους πω όχι λοξούς: μα πονεμένους, ξεκομμένους απ’  το σύνορο, μοναχικούς και μοναδικούς – ίσως- και γι αυτό προνομιούχους. Ανθρώπους που έχουν γυρισμένα τα μάτια τους μέσα τους πάντα, που δεν τα υψώσανε ποτέ στον ουρανό, γιατί ξέρουν πως εκεί δεν υπάρχει κανείς να τους βοηθήσει. Πορεύονται πάντα μονάχοι τους, αγκαλιασμένοι με τα όνειρα και τις φαντασιώσεις τους, αγκαλιασμένοι με τα όνειρα και τις φαντασιώσεις τους, οδηγημένοι απ’  την τυφλή δύναμη κάποιου ανελέητου πεπρωμένου.
Στην πραγματικότητα, όλοι τούτοι οι Σκαριμπικοί ήρωες, είναι: ΕΝΑΣ, και μόνον ένας. Ο ίδιος ο Σκαρίμπας, η Ζαλούχου, στο «Μαριάμπα» του λέει: «Είναι περίεργο το πώς τα περιδινίζετε όλα. Με ζαβό διαβάτη την ύλη στα χέρια σας, ιχνογραφίζετε το θείο σχέδιο της λόξας ……..». αλλά, τι παραπάνω έκανε ο Μαριάμπας απ’ τον ίδιο το Σκαρίμπα, που γράφει σ’ ένα γράμμα του, δίχως καν να υποψιάζεται πως τα «περιδινίζει» όλα: «Την περιμένουμε (πρόκειται για κάποιο πρόσωπο) νάρθει στη Χαλκίδα τα Χριστούγεννα, να μείνει μαζί μας ως την Κυριακή του Θωμά(!)». Κε όταν ακόμα δεν κάνει Τέχνη ο Σκαρίμπας ζει και συμπεριφέρεται, μιλάει, σκέπτεται κ’ ενεργεί, όπως ένας απ’ τους ήρωές του. Μπορεί ν’ ανακατεύει τα πάντα, να γεφυρώνει το χρόνο, να διαλύει ή να συνθέτει δικούς του φυσικούς νόμους, κατά πως απαιτεί η δημιουργική του μανία.
Ο Σκαρίμπας, ακόμα, «ταυτίζεται» με τους ήρωές του και γι’ αυτό δίνει τύπους τόσο ζωντανούς κι αθάνατους, σαν το Μαριάμπα, όλους τους Γιάννηδες των διηγημάτων του, τον Αντώνη Σουρούνη, τον Αντώνη Ταπιάγκα του «Βατερλώ», το δόκιμο του «Σταυρού του βορρά» και τόσους άλλους τύπους. Αλλά κ’ η γλώσσα του, είν’ εν απ’ τα θαυμασιότερα μέσα της λαμπρής του δημιουργίας, Σπινθηροβόλα, πλούσια, αδρή, άλλοτε σφυρίζει σα φίδι, συστρέφεται για να ειρωνευτεί, με κείνη τη γνώριμη πια, καυστική του ειρωνεία, τους πάντες και τα πάντα, άλλοτε βουερή, σα ρομφαία, στολισμένη με χίλιους τόνους, ποικιλμένη με τα πιο εξαίσια χρώματα, αραβουργεί ένα Λόγο υπέροχο, θεσπέσιο, ένα Λόγο που παρασύρει, εκστασιάζει, υποβάλλει και μαγνητίζει. Σπάνια συναντούμε σε λογοτέχνη λόγο με τέτοιον πλούτο λέξεων. Μόνο ο Καζαντζάκης τον ξεπερνάει. Αλλά κι’ ο Σκαρίμπας έχει σαν μέλισσα συλλέξει ένα εκπληκτικό πλήθος λέξεων, απ’ το λεξιλόγιο των ανθρώπων του λαού, των οποίων μας ιστορεί τις απαντοχές, τις χαρές και τις λύπες τους.
Δημοσθένης Ζαδές Εκτελωνιστική Επιθεώρηση Σεπτέμβριος –Οκτώβριος 1982


[1] Ο εκτελωνιστής Σκαρίμπας χρησιμοποιεί λογοτεχνικά τη λέξη «έτερα» που επαναλαμβάνεται μόνιμα στις δασμολογικές κλάσεις του ελληνικού δασμολογίου.


Το Blog Λογοτεχνία – Πολιτιστικά  Εκτελωνιστών δέχεται να φιλοξενήσει κείμενα συναδέλφων, αξιώματα και πολιτιστικά δρώμενα  που αναδεικνύουν τον εκτελωνιστικό πολιτισμό

E-mail =info@bookstars.gr

Δευτέρα 14 Ιουλίου 2014

Αναστάσιος Γληνός ένας ζωγράφος εκτελωνιστής 14 Ιουλίου 2014



Αναστάσιος Γληνός ένας ζωγράφος εκτελωνιστής 14 Ιουλίου 2014


Η «Εκτελωνιστική Επιθεώρηση» παρουσιάζει για πρώτη φορά δύο ζωγραφικά έργα του συνάδελφου Αναστάσιου Γληνού. Πρόκειται για ένα αυτοδίδακτο ταλέντο που εδώ και δύο τρία χρόνια μάχεται, κοντά στις άλλες καθημερινές μάχες και για την άλλη την αισθητική έκφραση. Και όπως έχουν αποφανθεί ειδικοί και ώριμοι τεχνίτες που είδαν τα έργα του, ο Αναστάσιος Γληνός κατορθώνει αρκετά ικανοποιητικά πράγματα που ένα μικρό δείγμα τους παρουσιάζουμε πιο κάτω. Ο κλάδος μας λοιπόν απέκτησε και το ζωγράφο του.

Αναδημοσίευση από την «Εκτελωνιστική Επιθεώρηση» Ιανουάριος –Φεβρουάριος 1963



Το Blog Λογοτεχνία – Πολιτιστικά  Εκτελωνιστών δέχεται να φιλοξενήσει κείμενα συναδέλφων, αξιώματα και πολιτιστικά δρώμενα  που αναδεικνύουν τον εκτελωνιστικό πολιτισμό

E-mail =info@bookstars.gr


Πέμπτη 10 Ιουλίου 2014

Τα τραγούδια των Εκτελωνιστών που διασκεδάζουν τις παρέες (Ρουχίτσας) 10 Ιουλίου 2014



Τα τραγούδια των Εκτελωνιστών που διασκεδάζουν τις παρέες (Ρουχίτσας) 10 Ιουλίου 2014



Απόψε όσοι δεν πονούν 1984

Στιχ:. Χρήστος Ρουχίτσας, Τραγ.: Δημήτρης Μητροπάνος)

Απόψε όσοι δεν πονούν
να παν να κοιμηθούνε
να μείνουν όσοι πίνουνε
και όσοι αγαπούνε

Ν’ ακούσουμε ζημιάρικα
πικρά παραπονιάρικα
να ταιριάζουνε στην ώρα
και στης καρδιάς τη μπόρα
Να πούμε και παθιάρικα
πικρά παραπονιάρικα
απ’ αυτά που λεν πιωμένοι
όλοι οι ερωτευμένοι

Απόψε δύσκολη βραδιά
στον έρωτα θα πιούμε
όχι να τις ξεχάσουμε
μα να τις θυμηθούμε


Με ρωτάνε τι κάνω – 1984


Με ρωτάνε τι κάνω, τι να πω, λέω καλά
και γιατρός είναι ο χρόνος, θ’ αγαπήσω ξανά

Κι ενώ θέλω στ’ αλήθεια να τους πω την αλήθεια
πως σαν ήλιος το χιόνι ο καημός της με λιώνει
κι ενώ θέλω στ’ αλήθεια να φωνάξω βοήθεια
γιατί σαν σουρουπώνει η καρδιά μου παγώνει
λέω καλά και τελειώνει

Απορούν που τα βράδια μένω σπίτι κλειστός
μα εγώ λέω δε βαριέσαι κρύος είναι ο καιρός               



Χρηστάκης       

Μου το `χες σκάσει τρεις βραδιές
από το προσκλητήριο,
μου φέρθηκες αχάριστα
μα θα σ’ το δώσω μ’ άριστα
και το απολυτήριο.

Μου το `χες σκάσει τρεις βραδιές
από το προσκλητήριο,
τελειώνει το ρομάντζο μας,
δε σε χωράει το ράντζο μας,
χτυπάω εγερτήριο.

Μου το `χες σκάσει τρεις βραδιές
παρέα μ’ άλλον κύριο,
παράτησε τα δράματα,
τα κορκοδειλοκλάματα
και τράβα στον μυστήριο.


Τα πέλαγα - 1987  



Πέλαγα, χίλια πέλαγα γαλήνευαν στα μάτια σου,
γαλήνευαν στα μάτια σου, τα πέρναγα και γέλαγα,
τα πέρναγα και γέλαγα κι ας ήταν χίλια πέλαγα.

Τώρα ποια μάτια θα κοιτώ τα πέλαγα να σεργιανώ,
αφού μου έχεις φύγει κι οι τυχεροί είναι λίγοι.

Πέλαγα, χίλια πέλαγα γαλήνευαν στα μάτια σου,
γαλήνευαν στα μάτια σου, τα πέρναγα και γέλαγα,
τα πέρναγα και γέλαγα κι ας ήταν χίλια πέλαγα.

Βάσανα, χίλια βάσανα και σβήνανε στο βλέμμα σου,
και σβήνανε στο βλέμμα σου, τα ξέχναγα κι ανάσαινα,
τα ξέχναγα κι ανάσαινα κι ας ήταν χίλια βάσανα.

Τώρα ποια μάτια θα κοιτώ τα πέλαγα να σεργιανώ,
αφού μου έχεις φύγει κι οι τυχεροί είναι λίγοι.

Πέλαγα, χίλια πέλαγα γαλήνευαν στα μάτια σου,
γαλήνευαν στα μάτια σου, τα πέρναγα και γέλαγα,
τα πέρναγα και γέλαγα κι ας ήταν χίλια πέλαγα.


Κρασί κι αγάπη κέρασα - 1987



Κρασί κι αγάπη κέρασα, με ξένες έννοιες γέρασα,
όμως, κανένα ευχαριστώ, μα όταν πέσει η αυλαία,
στην πέτρα κανα - δυο γραμμές,
της καλωσύνης πληρωμές.

Μα, στην πέτρα, λόγια, πάνω,
μια ειρωνεία παραπάνω,
λόγια που τι να τα κάνω
αν τα πουν αφού πεθάνω. ( χ2 )

Εδώ κοιμάται ήσυχος αυτός που ζούσε ανήαυχος,
ο λαβωμένος αετός, ο προδομένος φίλος,
απ’ τους σωστούς ο πιο σωστός,
καλός σαν δεύτερος Χριστός.

Μα, στην πέτρα, λόγια, πάνω,
μια ειρωνεία παραπάνω,
λόγια που τι να τα κάνω
αν τα πουν αφού πεθάνω. ( χ2 )

Μαυροντυμένος είναι απόψε ο ουρανός - 1970


Μαυροντυμένος είναι απόψε ο ουρανός
Με το φεγγάρι και τ’ αστέρια του κρυμμένα
Ο έρωτάς μας λαβωμένος ξεψυχά
Μάτια τα σύννεφα που μοιάζουν βουρκωμένα

Πόσο σκληρή του χωρισμένου η ζωή
Πόσο ακριβό και πόσο δύσκολο το γέλιο
Πώς να βρεθεί πώς να στεριώσει άλλη χαρά
Όταν την πίκρα σου την βάζεις για θεμέλιο

·   Κρασί κι αγάπη κέρασα - 1987

Κρασί κι αγάπη κέρασα, με ξένες έννοιες γέρασα,
όμως, κανένα ευχαριστώ, μα όταν πέσει η αυλαία,
στην πέτρα κανα - δυο γραμμές,
της καλωσύνης πληρωμές.

Μα, στην πέτρα, λόγια, πάνω,
μια ειρωνεία παραπάνω,
λόγια που τι να τα κάνω
αν τα πουν αφού πεθάνω. ( χ2 )

Εδώ κοιμάται ήσυχος αυτός που ζούσε ανήαυχος,
ο λαβωμένος αετός, ο προδομένος φίλος,
απ’ τους σωστούς ο πιο σωστός,
καλός σαν δεύτερος Χριστός.

Μα, στην πέτρα, λόγια, πάνω,
μια ειρωνεία παραπάνω,
λόγια που τι να τα κάνω
αν τα πουν αφού πεθάνω. ( χ2 )





Μπαρκάρω
Ρουχίτσας, Χρήστος
Εκδόσεις Ιδιωτική
Σελίδες: 56
Έτος Έκδοσης: 1989

Αφιερώνει το βιβλίο του αυτό στη μνήμη τού από πατέρα παππού του, από τον οποίο κληρονόμησε το λίγο ταλέντο του. Επίσης το αφιερώνει σε όσους τον ξέρουν και θα χαρούν και σε άλλους που ίσως χαρούν χωρίς να τον ξέρουν.


Ποιήματα Χρήστου Ρουχίτσα

Θεέ μου
Αν πήγαινα στους άγιους τόπους
μαζί με πονεμένους στρατοκόπους
αν είχα δη τόσα στραβά
κι’ εγώ θα φώναζα «τον Βαραβά»
Χρήστος Ρουχίτσας
Αναδημοσίευση από «Εκτελωνιστικό Βήμα αρ. φύλλου 106 Μάιος του 1988»

Αν γεννηθείς αμόνι
Αν γεννηθείς αμόνι
χτυπιέσαι δεν χτυπάς
το Δήμιο το Σφυρί σου
σιγά- σιγά αγαπάς

Μα σκέψου για παρηγοριά
υπάρχουν πιο βαρειά σφυριά
και πιο μεγάλοι πόνοι
μ’ άκου δεν είσαι μόνη
Αναδημοσίευση από Χρ. Ρουχίτσας Εκτελωνιστικό Βήμα Οκτώβριος- Νοέμβριος 1985




Το Blog Λογοτεχνία – Πολιτιστικά  Εκτελωνιστών δέχεται να φιλοξενήσει κείμενα συναδέλφων, αξιώματα και πολιτιστικά δρώμενα  που αναδεικνύουν τον εκτελωνιστικό πολιτισμό

E-mail = ggioggaras@Gmail.com

E-mail =info@bookstars.gr




Τρίτη 8 Ιουλίου 2014

Εφημερίδα Κτίριο 27, Ενημέρωση για τα εμπορεύματα στο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος σε θέματα Τελωνείου και Μεταφοράς. Αριθμός φύλλου 1, 8 Ιουλίου 2014



Εφημερίδα Κτίριο 27, Ενημέρωση για τα εμπορεύματα στο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος σε θέματα Τελωνείου και Μεταφοράς. Αριθμός φύλλου 1, 8 Ιουλίου 2014 



Αναδημοσιεύουμε την εφημερίδα «Κτίριο 27» για να γίνει ευρύτερα γνωστός ο παλμπός του εκτελωνιστικού επαγγέλματος την προηγούμενη δεκαετία. Τότε κυκλοφόρησε σε επτά φύλλα και σε τιράζ 100 φύλλων.






Το Blog Λογοτεχνία – Πολιτιστικά  Εκτελωνιστών δέχεται να φιλοξενήσει κείμενα συναδέλφων, αξιώματα και πολιτιστικά δρώμενα  που αναδεικνύουν τον εκτελωνιστικό πολιτισμό

E-mail =info@bookstars.gr